måndag 19 september 2016

Parker Millsap - The Very Last Day

Den unge countrytalangen från Oklahoma släppte redan i mars månad sin hajpade tredje platta. Detta gick tyvärr förbi mig trots att jag skrivit om honom bara veckor före releasen. Kanske var jag upptagen med jobb eller annat oviktigt. Men nu när jag lagt det här med arbete på is ett tag har jag all tid i världen att lyssna på Parker Millsap. Och vilken lyssning sen!

23-åringen sjunger med en pipa ädlare än guld. Det är inte klokt vad han kan åstadkomma med den rösten. Tillsammans med sina trogna bandmedlemmar levererar han ena käftsmällen efter den andra. Han plöjer på som en smått galen predikant. Det går någon form av gospelkänsla genom plattan även om musiken har influenser från de flesta av countryns undergrupper; bluegrass, amerikana och folk.

Han har huvudet på skaft också och visar på fin karaktär i till exempel "Heaven Sent" där han stödjer homosexuellas rättigheter. Ett litet steg för människan kan tyckas men ett rysligt viktigt ställningstagande i konservativa countryamerika.

Den gode Millsap verkar trots sin unga ålder veta exakt vad han vill förmedla med sin musik, och gör det med både hjärta och begåvning.

Jag tippar på min imaginära countryhatt.

Betyg: 5 (av 5)

Fint fodral.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar