lördag 15 oktober 2016

Idol 2016: tredje fredagsfinalen

Uppmärksammade läsare noterade kanske att jag missade att recensera förra veckans idol. Det var för att jag var i Norrköping och drack öl. Dock såg jag det hela på play sedan och imponerades mest av Liam. Camerons uttåg rörde mig inte i ryggen men hans ödmjuka utstrålning var ändå uppfriskande.

Nu till gårdagens batalj som väl var något av en snoozefest. Temat för kvällen var svenska hits och på något underligt sätt valde de unga idolaspiranterna att tolka artister som Lisa Nilsson, Eva Dahlgren, Patrik Isaksson och Mauro Scocco. Har de levt under en sten de sista tio åren?

Showen drog i alla fall igång med ett något fräschare låtval i och med Liams tolkning av Norlie & KKV's "Ingen annan rör mig som du". Låten passade Liam som handen i handsken med sina rapinslag, en konstform som jag högst ofrivilligt börjat uppskatta mer och mer. Liam lade återigen ribban så högt att ingen annan mäktade ta sig över den. Jag är faktiskt benägen att hålla med Nikki Amini om att detta är grabben som man ska slå för att vinna Idol 2016.

Övriga startfältet bjöd inte på guld och gröna skogar direkt. Allra sämst var Nanne Grönvalls lilla avkomma. Han bjöd på ett sång- och dansnummer ovärdigt idolscenen. Låten som massakrerades var Håkan Hellströms "Din tid kommer". Stund nog kommer nog också Grönvall juniors uttåg ur idol. Jag förstår mig inte på hans artisteri och heller inte hans absurt fula frisyr, borde inte någon i produktionen göra något åt den?. En annan som hade en dålig dag på jobbet var Nicole Touma. Igen. Inte för att hon var direkt dålig, bara rysligt ointressant. Hade inte tv4 haft reklamavbrott hade hon varit den stående kisspausen.

På en lite positivare not skämde inte amerikanen Greg ut sig i svensktemat trots att han bara pratat svenska i ett år. Inte heller Linköpingssonen Jesper Petersson som bjöd på härligt murriga toner, hans glada persona tror jag dock ligger honom i fatet.

På tjejfronten var Rebecka Karlsson bäst. Jag gillar henne. Hon har en äkthet som är få sextonåringar förunnat. Igår sjöng hon "Det brinner i bröstet" med en härlig inlevelse.

Tack och hej fick vi säga till stockholmaren Feliks som fick erfara att det visst krävdes mer än ett par höga kindben och en lustig stavning för att slå sig fram i idol.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar