måndag 9 oktober 2017

Ukerapport - The Molde edition

Livet på Vestlandet går sin stilla gång. Sedan sist har vädret gått från 20 grader och sol till 4 grader och regn. Trots min gedigna rutin på Norgeresor har jag ännu inte lärt mig att en ordentlig regnutrustning är det första man packar ner. Hur dum får man va?

På bostadsfronten har det flyttat in tre radiografstudenter från Trondheim här i hybeln, alltså blivande röntgensjuksköterskor. Jag har fått bita mig hårt i tungan för att inte råka håna deras yrke. Helt ärligt skulle väl en apa kunna manövrera en röntgenapparat? Förutom deras lustiga yrkesval är de tre härliga bekantskaper.

Större delen av veckan har spenderats på Molde sykehus i den patologiskt illasittande muddbyxan. Lyckas man få tag i ett par som är lagom långa kan man ge sig fan på att de är för slappa/strama i midjan och vice versa. Trots min taffliga uppenbarelse tror jag inte jag gjort bort mig ännu. Men vem vet hur snacket går bakom ens rygg om den efterblivna svenskan.

I fredags var jag ledig och tog mod till mig och besökte det lokala skattekontoret. Jag har tidigare lämnat in skattekort och fått besked om att 47 % kommer dras i skatt. Efter diverse hetska brev till skatteetaten utan att få några vettiga svar hade jag tillslut inget val än att gå dit. I klassisk Norgeanda möttes jag av service inlindat i oengegemang rullat i översitteri. Kvinnan bakom disken konstaterade på två röda att "du har tabell"(?) så tydligen kommer det göras en uträkning av skatteavdraget räknat på vad jag tjänar. Jag försökte lite elegant (typiskt svenskt) att upplysa henne om att hennes inkompetenta kollegor på kundservice inte svarat lika tydligt. Jag möttes av stora ögon och totalt oförstånd. Tillslut fick vi avbryta, jag sa god helg och knatade iväg. Högst osäker på vad hon egentligen menat. Så här slutar det alltid när man försöker reda ut något med en norsk. Det väcker bara ännu fler frågor.

Efter skattebesöket besökte jag Molde Svømmehall. Ett toppmodernt badhus med både hurtig bane och bubbelpool. Förutom att det kostade 140 kr och vattnat smakade salt var jag mege nöjd.

Nu väntar en relativt lugn jobbvecka och kanske en och annan fjälltur för nu skiner faktiskt solen igen. Bara åtta uker kvar nu!

Ha det!

Om sköterskor skulle spendera lika mycket energi på jobbet som på hisselfies skulle vi inte ha någon vårdkris att tala om.

1 kommentar: