måndag 16 mars 2015

Melodifestivalen 2015: Final

Vid det här laget har väl alla redan lagt lördagens melodifestivalfinal bakom sig. Men jag som har gjort misstaget valet att jobba som sjuksköterska missade festligheterna på grund av nattjobb.

Men inte skulle jag kunna låta en schlagerfinal gå obemärkt förbi norra Europas bästa musikblogg. Så här kommer en sammanfattning baserad på tidigare deltävlingar samt lite strötittning av gårdagens repris.

Som så många gånger förr när det vankas final blir man överraskad att flertalet av låtarna faktiskt inte kräver en skämskudde, utan faktiskt är rätt hyfsad musikunderhållning. I år hade man dock från melloledningen beslutet att det skulle vara hela tolv bidrag i finalen istället för tio. Detta resulterade föga oväntat i att finalen bestod av ytterligate två låtar som var okej men inte hade något med slutstriden att göra och således mest fick agera kisspaus. Jag tänker exempelvis på Jessica Andersson och JTR.

Ett par låtar hade dock växt sedan jag hörde de sist. Exempelvis Erik Saades snärtiga "Sting". Tyvärr har ju grabben oturen att vara just Erik Saade vilket kan ligga honom lite i fatet. Det vilar verkligen något störigt över hela hans aura. Dinah Nahs dunkadunkaschlager tycker jag också förtjänar mer kredd än den fått.

Men kvällens riktiga kanoner var ju ändå de som också knep "medaljerna". Jon Henrics härliga jojk slutade tvåa och Mariettes suggestiva pop trea. Mariette tycker jag för övrigt gjorde ett fantastiskt nummer finalkvällen till ära, vilken låt och röst och utstrålning!

Kvällens vinnare blev dock ingen mindre än en manisk Mumsmums. Jag tycker absolut det är en stabil låt men skåningens glada lynne står mig upp i halsen. Kan inte någon bara ge honom en heminevrin?

Nu blir det lugnt på schlagerfrontren här ett tag men väl mött i Wien framåt vårkanten.

Hej jag heter Måns och har damp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar