söndag 8 mars 2015

Melodifestivalen 2015: Andra chansen

Jag missade gårdagens melodifestival på grund av 30-årskalas med maskeradtema. Så medan Linus Svenning, Hasse Andersson, Dinah Nah och Samir & Viktor sjöng sig vidare till final flamsade jag runt och svepte öl som att det inte fanns någon morgondag.

Instagram @barabaraberra

Men seriös musikskribent som jag är har jag nu sett programmet på SVT play. I första duellen slog Linus Svenning ut Arne Weise Junior. Svennings låt var helt okej men jag tycker ändå Weises Silja Line pop var strået vassare. Men tydligen är det inte jag som bestämmer så Weise fick se sig besegrad.

I duell nummer två gick skandalöst nog Hasse Andersson vidare trots att han ju egentligen hade oturen att duellera mot en av tävlingens absolut bästa låtar, Kristin Amparos "I See You". Svenska folket alltså, de upphör aldrig att underprestera.

Den tredje duellen stod mellan Dolly Style och Dinah Nah. Jag tyckte inte någon av låtarna var så mycket att hänga i julgranen men om någon skulle trycka en pistol mot tinningen på mig så skulle jag säga att Nah var lite bättre. Mycket riktigt gick hon också segrande ur striden.

Kvällens sista duell utspelades mellan två grabbiga duos. Behrang Miri feat. Victor Crone ställdes mot Samir & Victor. De förstnämnda gick helt förbi mig när de tävlade i första deltävlingen men nu framstod låten som en hyfsad schlager anno 2015. Den kunde dock inte mäta sig med Samir & Viktors underbara "Groupie". Det tar emot att erkänna men jag tycker det svänger riktigt härligt om deras töntiga låt.

Så nu har vi alltså alla bidrag klara inför nästa veckas final. Jag hejar på Mariette, Isa och Jon Henric. Så då kan man väl ge sig fan på att Måns går och vinner.

Kvällens bästa var förresten utan någon riktig konkurrens Filippa Barks "Don't Compete in Music".

1 kommentar:

  1. Hur ont i ryggen hade du sen på söndagen? Att vara Sally måste ju kännas rejält... (F.ö. klockren maskeraddräkt!)

    SvaraRadera