torsdag 23 juni 2011

Gillian Welch - Time (The Revelator)

Gillian Welch-serien fortsätter. Utan att någon egentligen har bett om det.

Time (The Revelator) är Gillians tredje platta. Här ryms några av hennes allra starkaste låtar och jag vill nog hävda att det är hennes bästa album.

Jag minns att jag lyssnade frenetiskt på detta album när jag jobbade på korvfabrik och tvingades cykla iväg okristligt tidigt för att stämpla in. De där vidriga vintermornarna, då var det Gillian som höll mig sällskap under månsken och mössa. Det är fint med såna låtar tycker jag som tar en tillbaka till en annan tid. Även om det var lite av helvetet på jorden.

Time (The Revelator) bjuder på underbart gitarrplock och själfull sång rakt igenom. Revelator, April the 14th Part 1 och Everything Is Free är personliga favoriter som alla är vansinnigt fina. Plattan avslutas med den 14 minuters sagolika I Dream A Highway. Och har man inte en tårdroppe i ögat vid det här laget bör man kanske kolla sin puls så man inte är död.

"Oh I dream a highway back to you love
A winding ribbon with a band of gold
A silver vison come arrest my soul
I dream a highway back to you.

Which lover are you, Jack of Diamonds?
Now you be Emmylou and I'll be Gram
I send a letter, don't know who I am
I dream a highway back to you."


Alltså ett snudd på klanderfritt album med en Gillian i högform.

1 kommentar:

  1. Vilka underbara formuleringar! Under mössa och månsken. Skrivarkurs? behövs det?

    SvaraRadera