tisdag 28 juni 2011

endast tomten är vaken

Midvinternattens köld är hård. Men den är ingenting emot en midsommarnatt i hjärtat av småland.

I år var jag alltså med päronen i stugan i småland och firade midsommar. Först festade vi på sill och plugg. Och snaps som pappa tvingade i mig. Sedan begav vi oss till själva midsommarfesten. Vi köpte lite lotter (jag vann festis, choklad och mjukislamm), åt kakor och svepte en kaffe. Det var rätt trevligt trots spöregn och som sagt vedervärdig kyla. Jag hade dessutom gjort mig till med kjol och grejer. Det fick jag ångra bittert eftersom jag resterande dygnet inte hade någon som helst cirkulation ut till de perifera kroppsdelarna.

På midsommardagen var vi och tittade på Blankan, loppisfyndade läckra barstolar och åt våfflor. Blankan är en å tror jag. Eller en by. Eller något slags reningsverk.

På söndagen blev det plötsligt varmt så jag och pappa paddlade kajak medan mamma gjorde paj på stulna rabarber.

Det var den helgen. Mycket trevligare kan det inte bli. Vad gjorde ni själva?
Blankan och jag.

1 kommentar:

  1. Jag har inget att tillägga mer än en annan och annan disk och lite fika då och då.

    SvaraRadera