söndag 27 mars 2011

söndagsmys: chely wright

Den gamle och havet.
Alldeles nyssens har jag upptäckt storheten i Chely Wrights Lifted Off The Ground från i fjol. Det var countryrävens första platta på väldigt länge och det möttes med stående ovationer från countrykåren.

Jag lyssnade en snabbis då när det kom ut och tyckte väl inte att det var så mycket att hänga i påskriset. Men nu har jag alltså tagit mitt förnuft till fånga och börjat uppskatta Chelys fina röst.

Musikstilen är inte übercountry utan lite mer såsigt poppig med endast en touch av country. De flesta av skivans elva låtar puttrar på i ett stillsamt tempo. Bland dem gillar jag särskilt Hang Out In Your Heart som bärs upp av ett snyggt gitarrkomp och en rar melodi. Like Me och Wish Me Away är också härligt såsiga och fina.

Snow Globe med sitt ba ba ba ba ba ba har också något visst över sig. Allra bäst på plattan är dock den (i sammanhanget) riviga Notes To The Coroner.

Jag ger Lifted Off The Ground 4 (av 5) i betyg.

Den här lafsiga recensionen får 1,5 (av 5).

Lyssna på Spotify!

1 kommentar:

  1. Tack för många fina countrytips! Gillar Chely Wright. Du har god smak.
    Får man lov att ge ett par smakprov själv?
    Ashley Monroe-Satisfied
    Caitlin Rose-Own side now
    Pete Molinaro-One stolen moment

    Right up your alley, hoppas jag...

    Fortsätt att skriva recensioner.

    Hälsningar
    Stefan Cederth

    SvaraRadera