lördag 1 januari 2011

det countrybefriade musikåret 2010

Oskar Linnros tycker jag svepte som en frisk fläkt över landet. Från och med du är uttjatad som attan men absolut en av årets bästa. Håkan Hellström gapade vidare under 2010 i sedvanlig ordning. Jag gillar honom inte så värst men tycker av någon obegriplig anledning att 2 steg från paradise är en fantastisk låt. Säkert släppte också nytt album. Det blev inte så bra som jag hoppats men jag gillar Får jag för den fina texten och den snygga sången på dialekt.

Melissa Horn gjorde en uppföjare minst lika bra som debuten. Hon är duktig tycker jag och dessutom helt unik i det avseendet att hon är en svensk kvinnlig artist som inte sjunger som en pajas (ni vet vilka ni är Marit Bergman, Miss Li, Maia Hirasawa med flera).

Anna Bergendahl skämde ut sig litegrann i Oslo men jag gillar henne starkt, speciellt hennes Barcelona Blues.

Robyn bör ju nämnas ett år som detta. Jag stod emot det blonda popundret länge men nu i höstas kapitulerade även jag, låtar som Indestructible och Hang With Me är ju sjukt bra. En annan blondin som hade ett bra år var Ke$ha som slog igenom mitt sitt helsköna debutalbum Animal.

Fotbolls-VM var väl en ganska seg tillställning men VM-låten var grym. Många är vi som förnedrat oss lite extra på dansgolvet i år till tonerna av Waka WakaLady Gaga och Beyonce slog sina kloka huvuden ihop och gjorde underbara Telephone som jag gillar så mycket att jag skäms. En annan skamlig låt är Justin Biebers monsterhit Baby. Det gör ont i countryhjärtat men den är ju bara helt fantastisk.

Sia, Brandi Carlile och Goldfrapp släppte alla nya album och gjorde det med den äran.

Tv4 gjorde en cover på sömniga Stjärnorna på slottet och bjussade på trivsam kvällsunderhållning. Allra bäst var September som helt uppenbart underskattats av det svenska folket.

Rar som jag är har jag gjort en spotifylista till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar