söndag 9 januari 2011

cma awards 2010

Fredagens gala (som egentligen ägde rum för jättelänge sen) var helt fantastisk tycker jag. Det var mycket bra musik och stämningen verrkar ha varit på topp bland de som var där. Countrynördar verkar överlag vara ett väldigt glatt folk. Här kommer några ytterligare iakttagelser och reflektioner från galakvällen.

Kenny Chesney framförde sin fina Boys of Fall. Jag ångrar lite att jag inte satte den på årets-bästa-countrylåtar-listan.

Jag uppskattade att herrarna i Lady Antebellum hade skippat cowboyhatten och ålat ner sig i fina smokingar. Dessutom bjöd de ju på ett finfint nummer av Hello World. Han sjunger som en hel karl den där Charles Kelley trots hans lite pojkaktiga utstrålning.

Det skedde ett mystiskt gitarrbyte när Brad Paisley sjöng sin This Is Country Music. Det skedde också något konstigt med honom när han vann priset för entertainer of the year. Han blev så himla rörd att det blev lite jobbigt att titta på. Men egentligen var det väl mer fint än konstigt.

Brad Paisley var i övrigt helt fantastisk som värd för kalaset. Det var hans kollega Carrie Underwood också. Dem två skickade syrliga kommentarer till höger och vänster och var riktigt roliga att lyssna på.

Rory från Joey+Rory var galans bästa klädda i sina läckra hängslebyxor, jag älskar den mannen.

Jag tror jag har kommit på den stora skillnaden mellan countryartister och "vanliga" artister. Countryartister är duktiga musiker.

Sugarland hade något konstigt ballerinatema för sig där på scenen när de genomförde hiten Stuck like Glue. Jag vet inte riktigt om jag gillade det men jag tror jag gjorde det. De vann också (för fjärde året i rad) priset vocal duo of the year. Kristian tackade sin pappa, det var ett sött ögonblick.

Två tredjedelar av The Band Perry har verkligen horribelt fula frisyrer. Keith Urban har också en tvivelaktig frisyr men han är förlåten tack vare sitt magnifika Put You In A Song - nummer.

Äntligen har jag fått reda på hur Dierks Bentleys förnamn ska uttalas, Dörks.

Miranda lambert förtjänade varenda pris hon fick för hon är ju bara för förbaskat bra. Blivande maken Blake Shelton är också bra och var ödmjuk när hann vann pris för male vocalist of the year.

Kid Rock överraskade med att leverera en riktigt bra show när han gapade sig igenom sin Free.

Taylor Swifts framträdande var magiskt. Speciellt när snön började falla, jag gillar sånt. Men det hände något konstigt där på slutet. Se här.


Det var lite snopet att en hollywoodstjärna skulle stå för det bästa framträdandet. Gwyneth paltrow sjöng Country Strong från filmen med samma namn. Och som hon gjorde det, hon slog fullständigt kock out på mig med sitt simpla men hjärtliga framträdande.

7 kommentarer:

  1. Ja det där gitarrbytet reagerade jag oxå på.... men han spelade ju på dem iaf, till skillnad från mr.Strait som hade gitarren på magen för att ta ett par ackord i slutet av sången. Tyckte det var lite för mycket modern (pop) country för min smak. Bäst var ju så klart Zac Brown Band (även om sångaren ser ut som en uteliggare:)). Heja Miranda- så söt och så bra <3

    SvaraRadera
  2. Oj oj, skriva om CMA Awards utan att nämna Zac Brown Band och Alan Jackson. Illa ;)

    SvaraRadera
  3. Ja det var lite dåligt, det håller jag med dig om. Men jag tyckte helt enkelt inte deras framträdande var så värst spektakulärt.

    SvaraRadera
  4. Suverän gala som jag följt i många år. Tyvärr missade jag denna (på väg hem från USA). Är det någon som har den inspelad på DVD eller liknande?

    SvaraRadera
  5. Har en fil på datorn på c:a 3,3 Gb med Cma galan från sändningen i SVT..

    SvaraRadera
  6. AG, Vore tacksam om Du mejlar mig på hembygden@hotmail.com. Jag har en hel del gamla CMA galor i mitt arkiv.
    Tack på förhand.

    SvaraRadera