söndag 19 februari 2017

Melodifestivalen 2017: deltävling 3 Växjö

Välkomna till veckans festivalrapport. Vi är redan framme vid vecka tre, och precis som när man gått runt på Vingåkers Factory Outlet lite för länge tycker man plötsligt allt är ganska okej.

Men på riktigt tycker jag faktiskt programledartrion är alla tiders. David Lindgrens musikaliska eskapader under tidigare år har jag hånat kraftigt men rollen som sympatisk programledare axlar han med den äran. Tillsammans med Clara Henry flyter det hela på tämligen smärtfritt. Hennes discoinspirerade feministnummer var kvällens pärla. Hasse Andersson är inte klippt och skuren för programlederi men gör sitt bästa och det är gott nog. 

Nu till musiken då som denna vecka började med Robin Bengtssons chippendaleinspirerade nummer. Här var det kostymer och stjärtvickningar till höger och vänster, låten minns ingen. Givetvis röstade svenska folket* vidare det hela. 

Krista Siegfrids partydänga fick jag efterlyssna på play för jag var strängt upptagen med naanbrödsgräddning just då. Och det var faktiskt inte så illa pinkat om än i skränigaste laget. Även Anton Hagman drabbades av Naanbrödsödet men vid närmare granskning var inte heller det ett magplask. Anton får en andra chans i Linköping så småningom.

Jasmine Karas pampiga "Gravity" trodde jag var en vinnarkandidat men hon åkte ut med huvudet före.

Så till den stora "snackisen", Ove Thörnqvist, 300 år, gick vidare och alla låtsas vara förvånade.

Unga Bella & Filippa sedan i ett countryinfluerat nummer vilket ger pluspoäng på denna bloggen. Tyvärr hade de kanske blandat ihop sina fritidsaktiviteter för de var mest dressyr över scenspråket.

Sist men inte minst, bandet med det krångligaste namnet i mannaminne: Felix, Oscar & Omar / FO&O. Trion bjöd på ett prestigelöst sång- och dansnummer och belönades med en andra chans. Ytterligare ett tillfälle för oss alla att detaljstudera Oscars sinnessjuka frisyr.


Nästa vecka drar melfezt till Skellefteå och startfältet är på pappret mycket intressant; Loreen, Axel Schylström, Wiktoria och Jon-Henric Fjällgren för att nämna några. Det blir förmodligen ett episkt antiklimax.

*11-åringar och lågbegåvade 60-plussare.

PS. Jag vill be om ursäkt till Lisa Ajax som jag förra veckan sågade. Jag har nu petat in hennes "I Don't Give A" på min senaste spotifylista. Jag gillar den starkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar