fredag 3 juni 2016

Alice b - Så unga

Alice b ägde hela musikåret 2012, tyvärr var det bara jag och ett par till som tog notis. Hennes självtitulerade debutplatta var så osannolikt bra att den till och med korades till årets bästa platta på en världsledande countryblogg.

Sedan dess har jag då och då återkommit till den plattan och blivit lika överraskad varje gång över dess magi. Klart som korvspad blir det inte lätt att följa upp en sådan braksuccé, och mycket riktigt, Så Unga är blott en spottstyver av debuten. Men en spottstyver av ett mästerverk är kanske ändå en liten slice av heaven.

Så Unga är egentligen musikstilen den samma. Alice karaktäristiska röst tassar runt över en klassisk banduppsättning; gitarr, keyboard, bas och trummor. Det låter på pappret oerhört tråkigt men Alice b har verkligen talang för texter och på att förmedla en känsla. Tyvärr når låtarna inte upp till nivån på föregångaren. Jag kan liksom inte få de att fastna så som till exempel ”Akta lekande barn” och ”I den här staden” för alltid finns i inpräntade i mitt lilla hjärta.

Så i glansen av debutplattan kan inte riktigt uppföljaren mäta sig, men visst finns här bra svensk popmusik. Jämför man henne sedan vidare med resten av musiksverige håller jag Så unga som bättre än det mesta.

Bästa spår: ”Där solen slår”, ”Så unga”, ”Blunda för alltid”

Betyg: 3,5 (av 5)

Stiligt omslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar