måndag 14 mars 2016

Melodifestivalen 2016: Final

Äntligen är vi framme vid årets mellofinal. Som vanligt när det vankas final upptäcker jag att jag snudd på älskar varenda låt. Jag delar därför ut skyhöga poäng och struntar fullständigt i att man bara kan ge 12 poäng till en artist. Men först lite sus kring programlederiet, mellanakter etc. som finaldagen till ära också tilldelas klassiska jurypoäng.

Jag vill till att börja med ge en stor eloge till William Spetz som visade sig vara klippt och skuren för att leda schlager. Han var som en manlig version av Gina Dirawi minus hennes ironiska underton och smärtsamt gälla stämma som genomsyrar allt hon säger. William får 12 poäng. Som pausunderhållning var Sarah Dawn Finer småkul som Lynda Woodruff, Eurovisions egna utsände reporter. Hon får 8 jurypoäng av mig. Måns Zelmerlöw bjöd på en antimobbningsång i form av en akustisk version av "Heroes" ihop med en barnkör. Givetvis var det trivsamma minuter men den här typen av "kraftfulla ställningstaganden" (Expressens ord, inte mina) står mig upp i halsen. Att vara emot mobbning är ungefär lika vågat som att göra en simvändning med näsklämma, helt riskfritt. Måns får 6 poäng från juryn, det vill säga jag. Vi bjöds också på ännu ett medley med en massa mediokra hits från sista femton åren, det var festligt men tämligen meningslöst, 4 jurypoäng. Jonas Gardell höll i schlagerskola och stirrade karakteristiskt in i kameran som en sinnessjuk, 6 jurypoäng.

Men nog om detta, nu till själva tävlingen som ju bestod av hela 12 nummer. Jag ska därför försöka fatta mig kort för jag vet inte om någon överhuvudtaget bryr sig om dessa pretentiösa schlagerinlägg.

1. Panetoz - "Håll om mig hårt" - 8 poäng
Försvann lite i kölvattnet bland startfältets övriga pangnummer men man kan inte förneka att det svänger och bara det genererar relativt höga poäng i dessa sammanhang.

2. Lisa Ajax - "My Heart Wants Me Dead" - 10 poäng
Den här pampiga popballaden har vuxit för varje lyssning. Förutom en aningen stillastående Ajax och en märklig låttitel finns inte mycket att klaga på.

3. David Lindgren - "We Are Your Tomorrow" - 2 poäng
Stackars David, så hopplöst ute. Fem år efter alla andra upptäcker han lasern och petar in den lite varstans i sitt högst mediokra sång- och dansnummer. Men värst av allt, han ska vara med i schlager tills han vinner säger han.

4. Saraha - "Kizunguzungu" - 12 poäng
Trots Sarahas snudd på patologiskt stela höfter har jag svårt att ogilla detta afrikanska fyrverkeri till schlager. Det är väl jag och dagisbarnen, och tydligen har inte dagisbarnen tillgång till telefon för Saraha slutade på en blygsam 9:e plats.

5. Oscar Zia - "Human" - 10 poäng
Jag har rysligt svårt för Oscar Zia. Jag fattar inte var han kom ifrån och plötsligt var han överallt. Nu har jag hunnit vänja mig något vid hans massmediala närvaro och då kan jag också unna mig att njuta av hans storslagna "Human" som han finaldagen till ära satte som ett smäck även om kören får ta på tok för mycket sångutrymme i refrängen, Oscar hörs ju knappt!

6. Ace Wilder - "Don't Worry" - 10 poäng
Ett helt eget nummer i sammanhanget och med en artist som inte slutate med blöjor och napp igår, uppfriskande! Dessutom bästa dansen.

7. Robin Bengtsson - "Constellation Prize" - 8 poäng
Robin Bengtsson ställde sig på en liten cylinderformad scen och brände av vass sång och skickligt luftmunspel. Stabilt men kanske lika trist som hans "artistnamn".

8. Molly Zandén - "Younverse" - 6 poäng
Jag hörde denna på radion häromdagen och tyckte den var riktigt bra, men i lördags blev det platt fall.  Tre fullständigt ointressanta minuter. Synd det på en helt okej låt.

9. Boris René - "Put Your Love On Me" - 12 poäng
Den stiliga sångfågeln från Degerfors har blivit en liten favorit. När han dessutom i lördags som enda person i startfältet(?) hottat upp sin outfit till en elegant vit kostym hade han redan innan han börjat sjunga håvat in 12 pinnar från en mycket enig jury på Kerstin's Country Music Blog's redaktion.

10. Frans - "If I Were Sorry" - 12 poäng
Ord är överflödiga. Sällan har väl någon artist varit en så given vinnare.

11. Wiktoria - "Save Me" - 12 poäng
Wiktoria med dubbelv hade hag snudd på glömt bort men vilket nummer alltså! Och vilken röst!

12. Samir & Viktor - "Bada nakna" - 10 poäng
Jag kan inte hjälpa det men jag gillar detta. Grabbarna gick dock på knock och slutade tolva. Ändå är det denna låt vi kommer nynna på långt in på nästa schlagersäsong.

Trots ett par riktigt katastrofala deltävlingar landade finalfältet ändå i tolv riktigt bra låtar. Frans kammade hem sångfågeln, slutet gott allting gott.

Det här var Kerstin från Kerstin's Country Music Blog som nu checkar ut som schlagerreporter. Väl mött i Globen när den internationella tävlingen drar igång, eller i verkliga livet om ni känner mig privat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar