tisdag 27 oktober 2015

Kerstin tittar på fotboll: Sverige - Danmark 1-0

Ikväll var det dags för en klassisk kamp mellan ärkerivalerna Sverige och Danmark i den ädlaste av sporter, damfotboll. Det var ju kval till Europamästerskapen i Holland 2017 men egentligen något av en vänskapsmatch då båda lagen i teorin redan är klara. Såvida inte samtliga svenska och danska spelare skulle behöva dubbelamputeras eller dylikt. Då kanske Moldavien, Slovakien eller Polen har en liten chans att ta sig förbi.

Kvällens match började piggt men rörigt. Den stora bollen liksom klibbade fast på de små damfötterna och det var tämligen pinsamt att titta på. Kanske tycker ni nu att jag låter som en stor gris men jag är bara av den simpla åsikten att bollen borde vara snäppet mindre när man inte har fötter i storlek 43 och uppåt. Annars riskerar skickliga damspelare att se ut som klumpiga damspelare och det gör inte sporten mer attraktiv. 

Men åter till matchen. Sverige var det piggare laget och fick sig ett par heta målchanser redan i början. Tyvärr hade danskarna placerat en riktig stadig bit mellan stolparna som räddade den stora badbollen från att segla in i nätet. 0-0 i halvlek efter en hyfsat underhållande 45:a.

I andra halvlek var det fortfarande Sverige som var det dominerande laget. Bäst på planen var Olivia Schough som knappt gjorde något fel. Hon sprang som en stressad hjort över planen och var inblandad i det mesta. Det var också hon som läckert passade fram bollen till Caroline Seger som förnedrande nog satte bollen mellan benen på den ståtliga danska målisen. 1-0 och mer lättnad än glädje bland de blågula spelarna. Efter målet blev det aningen mer böljande spel, danskarna hade ett par chanser men saknade skärpa i sista tillslaget. Matchen slutade 1-0.

Glädjande nog fick Vadstenatjejen Blackstenius göra sin A-landslagsdebut i 77:e minuten. Hon vann ju U19 EM i somras och är enligt mitt tycke Sveriges bästa fotbollsspelare. Om jag vore Pia Sundhage hade jag alla dar i veckan haft henne på planen från start istället för sopiga Lotta Schelin som väl inte gjort något bra på fotbollsplanen på flera år. Hade jag varit Pia hade jag också skaffat en annan frisyr men det hör kanske inte hit.

Matchens lirare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar