onsdag 17 juni 2015

Kerstin VM-bloggar! Australien - Sverige 1-1

Gårdagens match spelades i ett Edmonton som verkar fått in en väderlek av svensk karaktär. Det såg blött och lite småruggigt ut vid matchstart. Kanske var det därför läktaren gapade sorgligt tomt.

Matchen började klockan 18 lokal tid, klockan 02 här i Småland. Jag hade ätit upp mina chips flera timmar tidigare och låg sedan som ett utslaget fyllo i soffan med larmet ställt på 01:30. Man vill ju inte missa Hanna Marklunds härliga analys på bred norrländska. OBS! Ironi, jag tycker fortfarande den är det vidrigaste jag hört i svensk television.

Väl igång dröjde det bara fyra minuter till Sverige åkte på en riktig kallsup. Anfallsstjärnan Lisa De Vanna kom fri på långboll och bredsidade lätt in bollen bakom en chanslös Hedvig Lindahl. 1-0 till Australien och man kunde riktigt se ångesten i svenskornas ögon. Ändå positivt att de hade hela 86 minuter på sig att reducera. Efter en darrig inledning kom också Sverige in i matchen mer och mer och i 14:e minuten gav det utdelning då Sofia Jacobsson elegant slickade in bollen precis innanför ena stolpen. Jag missade målet då jag var ute i köket och fyllde på kaffekoppen, en promenad som tar cirka två sekunder.

Sverige spelade bra första halvlek men som vanligt detta VM så var det uddlöst i topp, även om Lotta Schelin hade betydligt rappare ben än tidigare matcher och att de fasta situationerna resulterade i en del farliga nickar. Andra halvlek var sedan en något sämre uppvisning från de svenska spelarna, mycket slarv i passningsspelet och en hel del märkliga beslut. Men det är också oerhört svårt att spela fotboll när man i princip måste göra mål men samtidigt absolut inte får förlora matchen. Jag kan förstå att det lätt blir krampartat. Därför tycker jag egentligen ingen gjorde en dålig match. Tyvärr var det väl heller ingen som gjorde en riktigt bra match och då kan det bli svårt att vinna. Ändå positivt att ingen bokstavligt talat fick kramp.

Någon jag tyckte var riktigt usel var istället kommentatorn Daniel Kristiansson som helt uppenbart glömde att ta sin ADHD-medicin igår. Han skällde på domaren, gick upp i falsett vid minsta felpass och sågade de svenska spelarna på ett osympatiskt sätt. Malin Svedberg var som vanligt harmonisk att lyssna på.

Matchen slutade 1-1 och nu kan vi gå vidare om:
Colombia slår England eller Spanien spelar oavgjort mot Sydkorea eller Brasilien vinner mot Costa Rica (eller spelar oavgjort, då kan vi gå vidare med lottdragning).

I klädkampen vinner Australien med sina stilrena pikéer. Sveriges blåa bortaställ var också elegant men den där rundade halsen passar ju ingen människa i.

Mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar