onsdag 31 juli 2013

Inför Söderslätts countryfestival: Buford Pope, Angelina Darland & The Moonshine Brothers och Downtown Ramblers

Då var det dags för ytterligare lite pepp inför Söderslätts countryfestival i september. Denna gången tänkte jag beta av ett gäng svenska artister som jag fastnade lite extra för när jag plöjde i genom festivalens spotifylista. Den hittar ni förresten här.

Buford Pope lirar ruffig americana och har så gjort ett ganska bra tag. Debutalbumet släpptes i början av seklet och därefter har tre ytterligare album släppts. Jag fastnade för hans charmigt oslipade röst och det allmänt oglamorösa soundet på hans låtar. Det är befriande att lyssna på musik som inte är så tillrättalagd. Buford Pope finns på Spotify. På festivalen är han tänkt att lira på lördagen.

Bra låtar: "When The Edge Of The Blade Is Keen", "Heavenly Mama", "Faces Don't Smile"



Angelina Darland slog tydligen igenom på TV4:s The Voice i fjol. Jag missade hela spektaklet för den typen av krystade talangjakter står mig upp i halsen. Men uppenbarligen lyckades de vaska fram åtminstone ett guldkorn för Angelina har något visst. Hennes musik är avslappnad singer/songwriter pop med en touch av folk/country. Och sången kan man verkligen inte klaga på!

Angelina Darland & The Moonshine Brothers förgyller festivalen med sin fina folkpopcounry på lördagen!

Bra låtar: "Head Over Heels", "Dogs", "The Traveler"



Downtown Ramblers är något så udda som ett svenskt bluegrassband. Jag är i regel lite skeptisk till svenskar som försöker sig på denna svåra genre, det blir lätt pannkaka när man som svennebanan spelar amerikansk folkmusik. Men Downtown Ramblers låter fantastiskt! Frontkvinnan Emelie Junsten har kanske inte en röst som kommer gå till historien som världens maffigaste men den är rak och ärlig och gör sig väldigt bra till smattrande banjos och hetsiga baktakter. Bandet har släppt två fina album och en ny singel är på gång nu i augusti enligt hemsidan.

Downtown Ramblers spelar även de på lördagen.

Bra låtar: "Singing With The Birds", "Be My Baby Still"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar