söndag 22 april 2012

Racerfågel på Liedbergsgatan

På väg hem från pizzerian igår stötte jag och min vän Frida på en fågel av sällan skådat slag. Han var svart och vit och hade den rödaste näbben jag någonsin sett. Han gled fram som en ferrari bara någon halvmeter över asfalten för att sedan ta vind under sina vingar och landa högst upp på bibliotekstaket.

Jag och Frida var mäkta imponerade av den lille rackarn. Vi var först inne på att det var en vanlig fiskmås som dragit på sig en sportdress, han var ute och motionerade sig inför beach 2012 kanske.

Men det var ju ingen sportig fiskmås inte, det var en strandskata!

"Kan inte förväxlas med någon annan fågel i sin svartvita dräkt med det röda ögat, den röda näbben och de grisskära benen" - Ur Sveriges Fåglar (2008)


Strandskatan verkar kunna leva lite överallt men trivs bäst vid hav eller sjö. De som gillar blötdjur hänger mest längs kusten och de som nöjer sig med en och annan daggmask bor inåt landet. På vintern flyger den till varmare breddgrader. På latin heter strandskatan haematopus ostralegus.

1 kommentar:

  1. Den äldsta strandskatan som hittats blev 43 år upplyser en besserwisser när mig (och dig)!

    SvaraRadera