fredag 20 april 2012

Fredagsmys med Dwight Yoakam

Dwight Yoakam kännner ni väl till? Jag har upptäckt att jag inte skrivit ett schmack om grabben trots att jag lyssnat en hel del på honom i mina dar.


Yoakam föddes 1956 i Pikeville, Kentucky. Han hoppade av universitetsstudier och sökte lyckan i Nashville som 21-åring. Det gick lite sisådär till en början. Nashville var inte redo för Yoakams honkytonkmusik och tajta brallor. Det blev så småningom en flytt till Los Angeles där han mottogs bättre men countryvärlden var fortfarande inte särskilt intresserad av honom. Han fick glatt lira sin hillbillymusik på ruffiga punk- och rockställen.

1986 fick han så sitt första skivkontrakt och släppte debutplattan Guitars, Cadillacs, Etc., Etc. Och sedan den dagen har han väl varit en av de friskaste fläktarna inom den moderna countryn.

Min favoritlåt är hans "Fast as You" från 1993.


Så himla bra!

Gör det lätt för er och lyssna på hans greatest hits platta The Very Best Of Dwight Yoakam där alla hans härligaste låtar är samlade. Den finns på Spotify så klart.

5 kommentarer:

  1. Passande nog så kommer BÅDE Dwight Yoakam OCH Laura Bell Bundy (plus Joey+Rory och en rad nordiska akter) till småländska High Chaparrals countryfestival i juni! www.countrymusicfestival.se

    SvaraRadera
  2. Vad väntar du på Kerstin!

    SvaraRadera
  3. Min 19åriga son heter Dwight.....
    Döptes efter den största nu levande inom country.

    Btw I was country before You lived.........

    SvaraRadera
  4. den här high chaparallfestivalen verkar ju magisk! jag är på om du vill ha med ett bihang. I'm not country but I would like to be

    SvaraRadera
  5. Ja den är spikad i min värld. Självklart får du bihanga. Jag tror inte intresset är enormt från mina vänners håll.

    SvaraRadera