lördag 11 februari 2012

melodifestival del 2 - Götlaborrrrg

Schlagertåget susar vidare. Vi lämnade förra veckan ett iskallt Växjö och har nu landat i Göteborg. Göteborg sägs vara en av Sveriges härligaste städer. Jag är benägen att inte hålla med. Jag var där sist på skolresa i sexan, vi besökte Liseberg och jag bekantades för första gången i mitt liv med den otrevliga känslan av panikångest.

Men ikväll skapades finare minnen från staden. Gina och Sarah var stabila om än ganska slätstrukna. Helena Bergström hade någon slags teater att sätta upp så hon var inte på plats. Otroligt märkligt på alla sätt och vis. I vilken värld trumfar teater schlager? Hon var i alla fall fortfarande rolig i de inklippta scenerna. Och kanske tillför hon egentligen inte så mycket på själva schlagergolvet.

Kvällens snack bestod av en kopp kaffe och obscena mängder varm fruktsallad med vaniljglass från coop.

Ungefär tre såna här lass åt jag.
Nu till de tävlande. Denna gång har jag nördat till det och betygsatt, skalan går mellan 1 och 12 poäng.

Ulrik Munther - Soldiers 8 poäng
En helt okej poplåt som växte för varje snabbgenomgång. Jag tror också att gängse européer där ute kan finna hans Emil i Lönneberga-look lite härligt exotisk. Stort minus för munspel, stort plus för sång och allmän utstrålning.

Top Cats - Baby Doll 7 poäng
En snäppet sämre version av förra årets "The King" med det brinnande pianot. Här fick vi nöja oss med en man som klättrade på sin basfiol. Låten var glad och otvungen men jag uppfattade aldrig riktigt någon melodi.

Sonja Aldén - I din himmel 4 poäng
En härlig tjej denna Aldén men i I din himmel var bara fär beige för att konkurrera. Kvällens snoozefest.

Andreas Lundstedt - Aldrig aldrig 5 poäng
Sygg guldkostym. Låten minns jag inte så mycket av men jag måste väl ändå tyckt det var hyfsat eftersom jag satte en femma i betyg.

Timoteij - Stormande hav 12 poäng
Efter en rad trevande nummer dyker plötsligt åtta välsvarvade spiror upp på scenen, jag trodde för ett ögonblick att det var gladiatorerna jag tittade på. Timoteij verkar ha genomgått en välbehövlig makeover. Jag tyckte allt med detta var underbart. Kanske inte själva låten så mycket, men sättet tjejerna intog scenen, som om de fullständigt ägde den. Och självklart gillar jag ju det mesta som har med fioler och dragspel at göra. Kvällens bästa!

David Lindgren - Shout It Out Loud 9 poäng
Jag har ingen aning om vem han är eller var han kom ifrån. Men han levererade ett härligt nummer. Det var sång och dans och snurrande på rygg. Och det gjorde mig glad. Tydligen behöver det inte vara svårare än så.

Mimi Oh - Det går för långsamt 3 poäng
Det här var inte så mycket att hurra för. Det blev dock betydligt bättre om man blundade märkte jag. Men låten tillför ju inte världen någonting, och det är ju sällan ett gott betyg.

Thomas Di Leva - Ge Aldrig Upp 6 poäng
Jag är svag för såna här texter. Lite "We Are All The Winners"-känsla. Men den var ju såklart hästlängder bättre. Jag brassar ändå på med sex poäng till Di Leva. Refrängen var svulstig och den verkade skapa fin stämning i Skandinavium.

Vidare till final gick lille Ulrik och David Lindgren. En andra chans får mina favoriter Timoteij och Top Cats.

View from the top.

Kudde från House Doctor som jag köpte idag.

Klick underlättade betygsättandet.


2 kommentarer:

  1. Fint du har det ! kan nu diskutera på jobbet när jag fått "åsikter".

    SvaraRadera
  2. Hey! Mimi Oh var ju lätt bäst (om än lite skärande i ögonen)

    SvaraRadera