söndag 5 februari 2012

melodifestival del 1 - Växjö

Igår drog det här spektaklet igång igen för i år. Pemiären ägde rum i min lilla hemstad Växjö. Men det hade jag inte mycket för eftersom jag jobbade hela kvällen. Men lite hann jag ändå snappa upp då jag drog runt med läkemedelsvagnen och slängde panodil på folk. I var patientsal satt sjuklingarna och diggade festivalmusik och i dagrummet fann man en brokig skara patienter i alla åldrar som tillsammans avnjöt denna tv-högtid. Man blev alldeles varm i hjärtat faktiskt av denna gemenskap generationer emellan.

Idag tittade jag på programmet i sin helhet på SVT play. Jag tycker så här:
- Torsten Flincks låt var rätt fin och karln sjunger ju bra men det är inte många hästar i hans stall ju vilket kanske ligger honom i fatet litegrann.
- Helena Bergström var uppiggande tantig kvällen igenom. Och rätt så skojig i sin lilla sketch om de nördiga tv-tittarna.
- Loreen var den enda artisten som lyckades inta scenen med någon slags pondus.
- Abalone Dots, å andra sidan, misslyckades fullständigt på sin lille promenad upp till scenen. Låten sen var väl rätt okej.
- Hon/han som kom på idén om att artisterna lite käckt skulle gå fram till scenen på det viset borde få sparken
- Gina Dirawi är härlig på alla sätt och vis. Har tyckt det enda sedan hon körde den där glasburgrejen för musikhjälpen i december. Hon kommer gå långt den här tjejen.
- Jag uppskattar att artisternas introduktionsvideos var försvinnande korta. Marie Serneholt till exempel hann bara le lite mystiskt i kameran och sen var det klart. Mer sånt!
- "Euforia" var kvällens bästa låt, inget snack om den saken.


Vinnaren Loreen med fina Växjö domkyrka bakom sig.

Nästa vecka ska vi till Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar