söndag 14 mars 2010

melodifestivalen - la grande finale

Melodifestivalen nådde igår sin slutdestination Globen. Nu kan man äntligen roa sig med annat på lördagskvällarna.

Dolph var tillbaka i livesändning och han var precis lika opassande i programledarrollen som tidigare, men som Dolly Parton skulle säga, it's all wrong but it's all right. Något som dock inte var all right igår var den osynkade duellen mellan Norge och Sverige där diverse avdankade schlagerstjärnor skulle in och riva av sina gamla låtar. Hela numret var i otakt på något vis. Tacka vet jag Towa Carson som skötte sin Alla har glömt från 67 utmärkt samt förra årets golden boy Alexander Rybak som kom in och avslutade eländet med ett helt sjövilt fiolspelande.

Alla tävlande var på hugget igår och jag tyckte helt plötsligt att alla var extremt bra när jag likt en renodlad nörd satt och betygsatte låtarna (tillsammans med mina föräldrar dessutom för att nörda till det hela lite ytterligare). Jag gav Timoteij och Anna 12 p vardera, 10 p gick till Darin, Jessica och Salem, 8 p till Jöback och Ola, 6 p till Saade och 4 p gick till Pernilla och Andreas. (Jag är medveten om att det inte är så här man betygsätter men det var så jag gjorde).

Rätt låt vann, det blev ju tillslut min favorit Anna Bergendahl som drog det längsta strået. Helt galet att den lilla kroppen kan producera så vackra toner.

Nu får hon ladda inför eurovision i Oslo där det förmodligen kommer gå som det oftast gör för Sverige i upphausade sammanhang, dåligt. Men oavsett resultatet i Norge kommer hon för mig alltid vara en vinnare, flickan med conversen och den magiska stämman.

1 kommentar:

  1. Roligt för jag har lyssnat av finallåtarna på nätet idag under ca en kvart och kommit fram till samma sak, att rätt låt vann. Helskön känsla i detta numret, mer än vd man kan säga om vissa andra. Tyskland skickar också en jätteduktig 18-årig tjej men de har tyvärr inte alls fattat vilken slags musik det av tradition rör sig om. / Die deutsche

    SvaraRadera