söndag 13 maj 2018

Eurovision Song Contest 2018 final

All aboard! För sista gången. Sedan kan vi alla dränka oss i Atlanten.

Finalen var som väntat oerhört lång men jag måste ändå ge kredd till den portugisiska produktionen som lyckades få de drygt 3,5 timmarna fullt genomlidliga. De fyra programledarna hade också till finalen äntligen hittat rött i sin Ritalindos och var precis lagom engagerade.

Musiken så. Jag skulle säkert kunna säga något vasst och briljant om varje nummer men eftersom jag är på resande fot sitter jag och skriver på en iPad vilket försvårar långa inlägg. Så där kom ni undan med blotta förskräckelsen! Istället lägger jag fokus på de bästa bidragen som får traditionsenliga jurypoäng. 12 är bäst och 1 är sämst . Men att överhuvudtaget vara en av tio bidrag som får poäng från Kerstin´s Country Blog är ju en bragd.

Une point!
Slovenien. Lea Sirks slovenska popdänga har växt på mig under veckan. Men varför i hela friden väljer man att sjunga på ett språk som blott två miljoner människor förstår sig på. På engelska tror jag den hade kunnat varit uppe och nosat på topp tio.

Deux points!
Litauen. Den sittande sångerskan väste sig fram till två poäng.

Trois points!
Australien. Jessica Mauboy såg ut som hon festat i dagarna sju, och det hade hon kanske också. Håret  hade inte sett en kam sedan hon lämnade Oceanien. Men det yttre till trots så gick det inte att ta miste på hennes genuina glädje över att vara där. Och musik ska som bekant byggas utav glädje!

Quatre points!
Tjeckien. Om byxan bara hade varit två decimeter längre hade jag säkert petat upp den här märkliga låten några hack. För låten svänger men Nicolas Josefs stil känns aningen 2014.

Cinq points!
Portugal. Det här var helt ointressant showmässigt men faktiskt en riktigt bra låt. På det vackra portugisiska språket dessutom.

Six points!
Tyskland poppade upp som gubben i lådan och bjöd på ett riktigt habilt nummer. Det var som en liten andningspaus mitt bland alla konstigheter, bara en grabb med en sång och ett magiskt hår.

Sept points!
Moldavien. Det här var ett bättre nummer än låt men även låten växer för varje lyssning.

Huit points!
Sverige. Jag är ett stort fan av Benjamin Ingrosso och hans sammetslena populärmusik. Dock lyfte aldrig numret riktigt på den stora eurovisionscenen vilket blev smärtsamt tydligt när publiken sa sitt. Fjärde sämst enligt Europa var långt ifrån rättvist men ändå förståeligt eftersom den smäckra låten drunknade i fältet.

Dix points!
Israel. Efter fjolårets seriösa vinnarbidrag slog nu pendeln över åt det motsatta. Knasbollen Netta charmade ett helt Europa med sitt patenterade kackel. Jag gillade det också.

Douze points!
Cypern. Den undersköna cyprioten Eleni Foureira var en urkraft att bevittna. Till skillnad från vinnarbidraget andades det här bidraget en feminism som kändes betydligt mindre konstlad. Jag kommer plåga alla i min omgivning med den här låten hela sommaren lång. Kanske också dansrörelsera (fliker in Skriet-emojin). Ah yeah ah yeah ah yeah!!!


Väl mött i Jerusalem då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar