söndag 23 februari 2014

Melodifestivalen 2014 deltävling 4 Örnköldsvik

Jag missade gårdagens festival på grund av trerättersmiddag, stora doser alkohol per os och utgång.

Men nu har jag gjort min medborgerliga plikt och svept igenom programmet på webben. Glädjande nog var denna omgång faktiskt lite musikaliskt underhållande på sina ställen. Men den hade så klart också ett par riktigt mörka stunder. Här kommer en fullständig rapport med betyg och allt!

Alcazar - "Blame It On The Disco"
Den rutinerade trion intog scenen med en härlig pondus, i en discokula dessutom. De var urtjusiga i glitter från topp till tå och numret kändes riktigt festligt. Låten i sig var kanske inte gruppens starkaste men framstod som ett riktigt mästerverk i jämförelse med det tama startfältet från tidigare omgångar.

betyg: 4,5 (av 5)

I.D.A. - "Fight Me If You Dare"
Det här tycker jag var en riktigt bra låt. Tyvärr tror jag det låg Ida och grabbarna lite i fatet att de är helt okända. En mer välkänd artist hade nog kunnat få betydligt fler röster för låten var ju svängig värre och sånginsatsen var alla tiders.

betyg: 3

Janet Leon - "Hollow"
Efter en svajig start fick Janet ändå igång stämbanden rätt bra till refrängen. En refräng som var betydligt bättre än de sega verserna.

betyg 2,5

Ammotrack - "Raise Your Hands"
Jag vill inte höra jobbig glamrock på lördagskvällen. Inte någon gång i veckan faktiskt.

betyg: 1

Josef Johansson - "Hela Natten"
Det här var ju ett himla fint stycke svensk pop. Men var det bara jag som tyckte det var konstigt att Jeanne D'Arc framförde låten?


 
betyg: 4

Linda Bengtzing - "Ta Mig"
Den okrönte schlagerdrottningen vägrar ge upp. Igår gav hon oss ännu ett nummer i genren speedad shlagerstjärna som gör rivig musik i fula kläder. Resultatet var väl helt okej men hästlängder från klassiker som "Alla Flickor" och "Jag ljuger så bra".

betyg: 3

Ellinore Holmer - "En Himmelsk Sång"
Jag kan inte för mitt liv förstå hur det här frireligiösa numret kunde knipa en andra chansen biljett. Hon måste ha en väldigt stor släkt med bra mobilabonnemang.

betyg: 0

Anton Ewald - "Natural"
Jag tillhör den ganska stora skaran som fullständigt älskade Ewalds sång och dansnummer från i fjol. Så mina förväntningar var upptrissade till max inför i år. Tyvärr visade det sig att det blev typ samma nummer igen, lite glittrigare jacka bara. Låten var dessutom ett par snäpp sämre än "Begging".

betyg: 3

Alcazar och Anton Ewald gick till final. En andra chans får Ammotrack och så Ellinor Holmer då, på nåt märkligt sätt.

Den enda fempoängaren går till programledarna Anders och Nour. Jag tycker de är himla bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar