torsdag 27 juni 2013

Exklusiv gästrecension!!! Laura Marling - Once I Was An Eagle

Min pappa Leif är också lite av ett musikfreak, han har inte riktigt lika förfinad smak som jag men nästan. Här bjussar han på en sprillans ny skivrecension, exklusivt för du där ute (arma människa) som följer den här tramsbloggen.

Ta din smartphone och headset och lås in dig på toaletten eller en garderob eller liknade. Ratta fram denna platta på Spotify, skruva upp volymen på max och drunkna i en blandning av ruffiga arrangemang, skönt gitarrklink (på gränsen till klassisk gitarr och stråkkvartett) och underbara melodiösa sånger och en röst som bär högt upp bland örnarna.


Med textrader som “or any man who could get his dirty little hands on me”, “I've been with the devil in the devil's resting place” och “Wrestling the rope from darkness is no fucking life that I would choose” kan man inte tro att hon bara är 23 år (nästan oförskämt ung tycker jag som ”just” passerat de 60). Ett tufft liv som man bara kan hoppas att hon verkligen inte upplevt…ännu!

Starkaste spåren tycker jag nog är titellåten ” Once I was an Eagle” och ”Master Hunter” men lyssna även på ”Devil’s Resting Place”, ”Interlude” och ”Undine” så får ni ett smakprov av alla stilarna, men jag tycker nog egentligen att man ska låta bli att fingra på knapparna under hela denna platta.

Av soundet på denna platta fick jag lite vibbar till Anna Bergendahls senaste platta som hon spelade in i New York tillsammans med ett gäng riktiga proffsmusiker. Plattan som heter Something to Believe In är nu visserligen 1 år gammal, men förtjänar att lyftas fram i ljuset efter hennes snöpliga sorti på melodifestivalen där hon inte ens gick till final (trots att låten var riktigt bra enligt min mening). Börja med att lyssna på ”I Don’t Know”, ”Fun” eller ”I Hate New York” så kanske ni blir kvar där i garderoben. Det är hon värd (trots att hon dessutom är ett år yngre än Laura) och ni också oavsett hur gamla ni är.

Gästrecensent/Father “with a musical string in the depths of his heart”

PS. Glöm inte att komma ut ur garderoben!

Leif hade inte vett nog att betygsätta plattan men jag ger honom i alla fall 5 (av 5) för en lysande recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar