lördag 9 mars 2013

La grande finale 2013

2013 års vinnare av melodifestiavelen blev pojken med den lite knöliga byxan, Robin Stjernberg. Stort grattis!

Men vi tar det från början.

Festen inledde med en sagolikt vacker version av "Euphoria" med ett gäng döva barn.

Sedan började själva tävlingsmomentet och ett annat litet barn tog över scenen, Ulrik med sin såsiga låt. Sen var det sömnigt enda fram till låt nr. 4. För då var det Anton Ewalds tur och herregud vad jag älskar det där numret! Skulle kunna titta på det i all evighet. Därefter blev det lite mer moget på scenen i och med Hoffsten och hennes munspelstrudelutt. Och sen var det Ralf, Ravioli-grabbarna och Sean Banans låtar, inte min kopp av te något av det direkt. De sista låtarna för kvällen var ju dock två kanonlåtar i form av Robins vinnarbidrag "You" och Yohios låt som jag helt plötsligt tyckte var jättebra. Alltså verkligen jättebra! Konstigt att det tog mig 6 veckor at fatta det, jag som ju är lite av ett musikaliskt geni.

Betygen från kvällen.
Det var sedan en lång och brokig väg till att Robin kunde koras till vinnare. Carola drabbades av storhetsvansinne i illasittande lederhosen och vi tvingades höra på när hela Friends Arena sjöng "Främling". Jag menar man har väl bättre saker för sig en lördagkväll? Förresten, kanske inte. Jurygruppernas poängutdelning flöt förvisso på ovanligt smidigt men det är ändå ett jobbigt moment det där. Jobbigast under kvällen var dock Ginas snorchock som förstörde hela stämningen under de sista skälvande minuterna.

Robin var sedan den sista i hela Sverige att fatta att han vunnit. Men vad är det som är så svårt att förstå? "You" är helt klart en värdig vinnare med sina härliga falsettoner och böljande refräng. Låt oss bara hoppas att Robin surplar i sig lite heminevrin eller dylikt före finalen i Malmö. Han verkar ju vara lite av ett nervvrak.

1 kommentar:

  1. Jag hejade oxå på lill-anton nu. Från en festival till en annan:
    Leann Rimes på high chaparral. Depp eller pepp?

    SvaraRadera