torsdag 24 januari 2013

Kris Kristofferson - Feeling Mortal

En av countryn riktiga tungviktare har släppt en ny skiva. Det är hans tjugonde i ordningen ungefär, men så är han ju också gammal som gatan, 76 år för att vara exakt.


Kris till vänster.
Jag har inte lyssnat särskilt mycket på gubben i mina dar men så klart har jag hört klassikerna, fina "Help Me Make It Through The Night" och "Me And Bobby McGee" till exempel. Feeling Mortal saknar väl den typen av hits men jag tror inte heller Kristofferson har siktat på det. Han har gjort en lågmäld platta som är behaglig att lyssna på, den handlar om att närma sig döden vad jag kan förstå och det är ju inte heller något klockrent hitsmaterial.

Titelspåret är klart bäst, det tuggar på i en klassiskt countrytakt och gitarren svajar vackert i bakgrunden. Det här lite vemodiga soundet dyker upp på flera av låtarna. "Stairway To The Bottom" till exempel är en riktigt dyster historia, likaså "My Heart Was The Last To Know", en personlig favorit förövrigt. Det är någon tjej med och sjunger där också som jag inte vet vem det är men fint sjunger hon.

Jag gillar faktiskt Feeling Mortal men det är ju inte någon uppiggande lyssning direkt. Men om man tar det för vad det är, en gubbe med en gitarr och en touch av dödsångest så tycker jag det är riktigt bra.

Betyg: 3,5 (av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar