söndag 10 juni 2012

Abalone Dots - Chocolate & Cigarettes

För att vara ett stolt countryfan kan jag pinsamt lite om Abalone Dots, det är knappt att jag ens kan stava till deras bökiga namn.

Gänget består i alla fall av tre pers vid namn Rebecka, Sophia och Louise. Förut var de fyra men en har alltså hoppat av gruppen (4-1=3 förstår ni). Chocolate & Cigarettes är den första skivan från den nya konstellaionen men gruppens tredje platta totalt.


Skivan öppnar med något slags vokalintro i form av 79 sekunder korta "Such A Crime" och går sedan över i första riktiga låten "Hard Times". Några plockinstrument ligger och puttrar i bakgrunden och trion sjunger med våldsam inlevelse. Man kan riktigt höra gråten i halsen, det blir lite jobbigt tycker jag. Det känns överlag som tjejerna har tagit sig själva på lite för stort allvar när de spelade in den här plattan. Musik ska ju byggas utav glädje.

Med detta inte sagt att det är ett dåligt album på något vis. Bara ganska deprimerande. Låtarna var och en är ju fina som smör men ihopklumpade på en platta blir det lite tröttsamt.

Det är också ett par svenska låtar med mitt i allt vilket väl inte tillför så mycket även om jag tycker "Vände och gick" har något härligt Melissa Hornigt över sig.

För att summera: Chocolate & Cigarettes är bra men verkligen inget man drar igång på förfesten.

Bäst: "The Way That I'm Living" feat. Buddy Holly, "Regrets" feat. Ron Sexsmith, "Sons And Daughters", "Vände och gick"

Betyg: svag 3:a (av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar