söndag 15 maj 2011

la grande finale!

Igår klockan åtta satt jag som klistrat framför tv-apparaten, redo för schlager. Det hade jag inte mycket för efersom programmet startade klockan nio.

En timme och någon kopp kaffe senare drog det ju ändå igång. Jag tycker överlag att det var en helfestlig tillställning och att låtarna höll oväntat hög klass. Programledarna var väl ungefär lika bilingual som tyskar är mest men de var ändå ett härligt gäng, Judith, Anke och Stefan.

Slutresultatet var väl helt okej men om jag fått bestämma skulle Frankrike med sitt svulstiga operanummer kommit på femte plats.

Fjärdeplatsen skulle gå till Ungern och den där ståtliga kvinnan Kati Wolf, jag tycker hon hade skön pondus på scenen. Snudd på transvestitisk utstrålning.

Tyskland kniper i min bok bronspengen. Lena överraskar med ett läckert avantgarde-nummer som var befriande otyskt. Dessutom ska alla människor som lyckas se läckra ut i en sparkdräkt ha en eloge.
Fünf silberkaninchen und ein romper.
På andra plats placerar jag lille Erik från Sverige. Låten är man ju relativt trött på vid det här laget men det där numret är förbaskat bra.

Men bäst av alla utan någon större konkurrens var ju ändå Irland. Tvillingarnas Lipstick var ju helt omöjlig att sitta still till och att inte hysteriskt tjoa med i.
Ooo-oh!



Men ingen av dessa vann för det gjorde blahanumret från Azerbajdzjan. Enligt google stavas det så, jag är skeptisk. Det var ett rart nummer men någon vinnare var det ju långt ifrån. Gött ändå för de där läckra körtjejerna som tydligen var svenska.

Om ett år tar vi nya tag i Baku. Kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar