lördag 9 december 2017

Kerstin VM-bloggar! Sverige - Norge 31-28

Sverige har en ny nationaldag. Den infaller den 8 december. Dagen då de svenska handbollsdamerna daskade till de störiga norskorna.

Jag var ganska hård mot de svenska handbollsdamerna i min förra matchrapport. Jag var också tämligen säker på att Norge skulle mosa dem fullständigt. Kalla kårar går genom ryggen när jag tänker på mötet mot Norge i OS 2016. Men Sverige visade på jävlaranamma som jag aldrig sett förut. Allt är förlåtet!

Matchen öppnade jämnt. Sverige försvarade målgården som om deras förstfödde låg där inne. Även målvakten Bundsen hade en bra dag, men hur svårt kan det va att täcka ett litet mål när man är 1.85 cm lång?

I andra halvlek var norskorna påtagligt stressade över situationen. De är ju ytterst sällan i ett läge där matchen håller på att glida dem ur händerna och det var som att det låste sig fullständigt för dem. Det sköts över och passningar gick fel. Till och med linjefenomenet Løke missade klara chanser.

Loui Sand fick äran att göra matchens sista mål och hon firade som att VM-guldet var säkrat. Det var ett härligt ögonblick från en i övrigt överskattad spelare. Isabelle Gulldén gjorde en bra match men även Natalie Hagman, Jamina Roberts och Johanna Westberg visade på stigande form. Nu har vi guldet som i en liten ask!

Euphoria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar