fredag 2 januari 2015

Årets bästa plattor plats 10 till 6

10. Sunny Sweeney - Provoked
Sunny lyckades med konsstycket att följa upp sin pangplatta från 2011 med en minst lika bra. Visst lirar hon ganska klyschig country men ibland är det ju precis det man vill åt. "Everybody Else Can Kiss My Ass" utnämner jag till årets redneck hit!

9. Sia - 1000 Forms of Fear
Det är kanske fel att säga att Sias sjätte studioplatta är hennes stora genombrott, men jag säger det i alla fall och då har jag ändå uppskattat hennes vassa stämma långt före den dök upp på David Guettas monsterhit "Titanium" år 2011. Bästa spår är "Chandelier" som mycket väl kan vara årets låt. Tyvärr hamnar resten av låtarna något i kristallkronans skugga, därav "bara" en blygsam nionde plats.

8. Dolly Parton - Blue Smoke
Jag vet att jag förmodligen är den enda människan i världen som envisas med att placera pensionären Dolly på sådana här prestigefyllda listor. Men det är svårt att låta bli när hon år efter år spottar ur sig countrymusik som känns bra mycket mer inspirerande än merparten av de unga förmågorna i Nashville kräks upp. Blir man inte glad av titelspåret "Blue Smoke" och härliga "Lover Du Jour" så är man kliniskt deprimerad. Dolly for President!

7. Willie Watson - Folk Singer Vol. 1
Det känns egentligen fel att en renodlad coverplatta ska få knipa en sjundeplats. Men den före detta Old Crow Medicine Show-medlemmen har elegant valt ut sina favoritfolkvisor och gjort dem till sina egna. Är man dessutom ett stort banjofreak som undertecknad så är det bara att kapitulera inför Willies snärtiga fingrar som dansar över det lille instrumentet. Bästa spår "Rock Salt And Nails".

6. Ingrid Michaelson - Lights Out
Den äckligt begåvade sångerskan med det svenskklingande namnet blev en av 2014 härligaste upptäckter för min del. Lights Out bjuder på sirlig modern pop med den perfekta blandningen av upptempo och ballader. Jag gillar särskilt "Girls Chase Boys", "Warpath" och "Over You".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar