måndag 30 januari 2012

First Aid Kit - The Lion's Roar

Jag har alltid gillat dessa två. Fina Johanna och Klara, blott 19 och 21 år unga, som i flera år lirat pop helt olik någon annan. För ett par veckor sedan släppte de deras nya platta The Lion's Roar som tros bli deras BIG break. Den spelades in i amerika med en massa flådiga producenter och så.


Och klart som korvspad att The Lion's Roar är ett kompetent album. Allra bäst är titelspåret med sin smattrande gitarr och mäktiga sång. På god andra plats kommer nyss släppta singeln "Emmylou".

Resterande låtarna på plattan tickar på utan att riktigt beröra. Jag kan inte riktigt höra någon skillnad på dem. Det puttrar liksom på och alltsammans blir till en salig smet. Inte helt olik den misslyckade vitchokladmoussen jag vispade ihop igår. Men jag förstår ju ändå någonstans att det är bra låtar men jag kan inte hjälpa att tycka att det blir lite enformigt.

Men det är nog mig det är fel på för alla andra recensenter verkar vara rörande överrens om att detta är den bästa plattan någonsin.

Jag ger i betyg: 3 (av 5).

2 kommentarer:

  1. Du har verkligen en sjukt bra lista med artister på din blogg, har hittat en massa nya godingar att lyssna på!

    /Sandra

    SvaraRadera
  2. Jag håller med; så himla bra är den inte, men bra är den. I vilket fall har den fått mig att ta fram mina CD-skivor med Emmylou Harris och inte minst Gram Parsons. Enligt en annan skribent, Mats Olson på sporten på Expressen, så kan Grievous Angel vara den kanske bästa skivan nånsin. Det var i alla fall det sista han gjorde innan han dog 74.

    SvaraRadera