lördag 6 juni 2015

Kerstin simmar!

I torsdags var det dags för fjärde lektionen i konsten att ta sig fram på öppet hav. Kursen har nu fullständigt slagit över i hardcore simträning. Kravet för att få deltaga var ju crawlförmåga på 50 meter men jag missade kanske något finstilt där det stod att man också skulle vara av arten fisk.

Vi började med en "lätt" uppvärmning. Simma 20 armtag i en riktning, sedan byta riktning och simma ytterligare 20 armtag och så vidare. Tills man var tillbaka på samma ställe igen och alltså simmat i en elegant kvadrat. Sedan körde vi precis samma grej igen men 50 armtag vilket med mina magnifika crawltalanger gjorde att jag kom så långt att jag nästan var ute i vassen och simmade.

När man inte på långa vägar nästan återhämtat sig var det dags för kvällens riktiga styrkeprov. Vi skulle simma till en boj som låg typ en km bort och sedan tillbaka. Vi skulle göra det 5(!) gånger. Jag höll på att svimma av när coachen sa det. Jag såg även på flera andra i gruppen att det också var klart över deras förmåga. Men dumma i huvudet som vi är gav vi oss iväg. Tre varv orkade vi sedan fick vi avbryta då coachen med hjälp av en deltagares GPS-klocka upptäckt att sträckan var typ fyra gånger längre än vad hon trott. Sammanlagt blev det en sträcka på 840 meter vilket är cirka 740 meter längre än jag någonsin simmat i ett svep förut.

Efter denna urladdning minns jag inte så mycket mer, bara att det var helvetiskt skönt att inta bastun efteråt, inte heller denna vecka bjöds det ju på någon högsommarvärme.

Från förra helgens träningsläger i Virserumssjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar