torsdag 17 december 2009

recension: dave rawlings machine - a friend of a friend

Dave Rawlings har sedan början av 90-talet dejtat favoriten Gillian Welch och tillsammans med henne skapat fantastisk musik utan att fått så mycket kredd för det. Han har även varit producent för artister som till exempel Old Crow Medicine Show och Ryan Adams.

A friend of a friend är Daves första album som artist och kom ut den 17 november i år. Han gästas så klart av Gillian, men även av ovan nämnda Old Crow Medicine Show bland andra.

Öppningsspåret Ruby avskräckte mig lite när jag spelade skivan för första gången, jag tycker det är en skruttig låt helt enkelt. När man väl tagit sig igenom den så tycker jag dock a friend of a friend är en ganska trevlig lyssning. De riktiga guldkornen är inte så många men till exempel I hear them all (som iofs är en re-make från ett Old Crow album från 2006) och method acting/cortez the killer är båda mycket fina. Dem snabbare låtarna är bra men lite jobbiga att lyssna på, kanske beror det på Daves Bob Dylan-aktiga sångröst som jag tycker är lite too much på något vis.

På det stora hela är a friend of a friend varken bu eller bä, kanske lite mer bä (om bä är positivt. Har aldrig riktigt förstått det där...).

Betyg: 3 (av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar