onsdag 30 december 2009

ett misstag har begåtts

I min iver att rangordna 2008 års bästa album missade jag ett kanonalbum (eller snarare så påpekade min viktigpetter till bror detta, jag trodde nämligen det kom ut 09). Så på top 5 någonstans hamnar Lucinda Williams - Little Honey. Som en bonus kommer här en recension.

Little Honey har många så kallade musikexperter kallat ett glatt album vilket är något jag skrattat gott åt när jag avnjutit Lucindas whiskeystämma på låtar som Little Rockstar, Knowing och Rarity, verkligen oglatt i ordets rätta bemärkelse (oglatt = när någonting inte är skojsigt). Men visst är några av låtarna rätt så käcka med lucindamått mätt. Dock blir man lurad på konfettin om man tror att Little Honey är något slags lyckopiller.

Förra albumet West (mycket bra) kom ut 2007, bara året innan alltså vilket kan lura en till att tro att Little Honey är en slafsinspelning, men mig lurar ingen. Little Honey är ett gediget knippe låtar med lite blandad kvalitet i och för sig men allt ligger ändå klart över genomsnittsmusikerns årsproduktion. Lucinda är Lucinda helt enkelt och hon skulle i princip kunna spy i en pjäxa och jag hade jublat och gjort vågen.

Little honey bee hörde jag för första gången på kulturbolaget i Malmö när Lusse var där hösten 07. Gud vilken konstig låt tänkte jag då och det tänker jag fortfarande men är det någon som kan "pull it off" så är det just fröken Williams. Andra starka spår är if wishes were horses och knowing som för övrigt är härligt flummig.

I didn't know
that I'd be finding out so much more
about the knowing
and the knowing is all there is
about yes
and yes, this is it
I didn't know

Yes jag förstår precis.

Betyg: 4 (av 5)

2 kommentarer:

  1. den levande kräksfontänen31 december 2009 kl. 12:50

    Spy i en pjäxa? Det är väl banne mig det finaste man kan göra

    SvaraRadera
  2. Kom ihåg att väskan är vattentålig rolex kopior till 100 meter, med (naturligtvis) en safirkristall och ett Cyclops-förstoringsglasfönster över datumfönstret. Låt klockor kopior oss nu diskutera rörelsen lite. Vi diskuterade redan rörelsen när vi introducerade GMT-Master II 126710 tillbaka 2019, men jag kommer att rolex klocka kopia ge dig de grundläggande detaljerna igen. Rörelsen i den senaste generationen GMT-Master är den fake Breitling inbyggda kaliber 3285 automatiken, som är GMT-versionen av Rolex 32XX rörelsegeneration. Den fake Omega automatiska rörelsen arbetar vid 4Hz, nu 70 timmars reserv. Det inkluderar också Rolex 'Superlative fake Hublot Chronometer' -betyg, som är en bunt med både tredjeparts COSC Chronometer-betyg fake Cartier och strängare internt prestandatest av Rolex. Det jag verkligen uppskattar med Rolexs fake Patek Philippe Superlative Chronometer-betyg är att det (till skillnad från de flesta andra klocktillverkare) kommer fake Panerai med specifika prestandalöften, ett är noggrannhet inom plus / minus två sekunder fake Tag Heuer om dagen.

    SvaraRadera