söndag 21 februari 2016

Melodifestivalen 2016: Deltävling 3 Norrköping

Hello musiclovers! Här kommer det ni alla väntat på, veckans schlagerrapport. Gårdagens deltävling ägde rum i Norrköping och var ett klart kliv framåt från förra veckan. Men det fanns i ärlighetens namn ingen annan riktning att kliva i efter den sorgliga omgången. Flaggorna vajar fortfarande på halv stång över Malmö stad skulle jag tro.

Gina Dirawi delade igår programledarrollen med Henrik Schyffert. Det hela flöt på tämligen smärtfritt även om han är ett störigt stycke människa.

Så till musiken som för en gångs skull inte fick en att vilja trycka in en kalasjnikov i käften och fyra av. Betygsskalan går idag i klassiska jurypoäng, 2, 4, 6, 8, 10 och 12. Således blir någon stackare utan poäng.

Saraha - "Kizungozungo" 12 poäng
Åh vad jag älskade detta! Det var färg, dans, glädje och swahili. Ett riktigt klassiskt schlagerrecept. Jag dansade loss under Markus Larssons snåla poäng (han gav bara 2 plus till detta).


Swingfly feat. Helena Gutarra - "You Carved Your Name" 0 poäng
Förutom den fåniga titeln var det här inte så illa pinkat  av den udda duon. Men jag kan inte för mitt liv minnas hur det lät och det är sällan ett gott betyg.

Smilo - "Weight of the World" 8 poäng
Jag inser ju att det hade varit gängse praxis att såga detta längs med fotknölarna. Hela bidraget ber ju om att hånas. Men jag gillar låten och jag gillar att grabbarna helt oblygt verkar fullständigt älska sin tropical house musik, det är så de kallar sin genre. Kanske skulle de gått all in med hawaiiskjorta och palmer för att gå genom rutan mer.

After Dark - "Kom ut som en stjärna" 2 poäng
Det här var ingen ny "La Dolce Vita" direkt men refrängen svängde rätt bra.

Lisa Ajax - "My Heart Wants Me Dead" 10 poäng
Med en pipa av guld blåste lilla Lisa liv i den här mediokra poplåten. Jag minns inte riktigt hur låten gick men jag gillar sångerskan starkt.

Boris René - "Put Your Love On Me" 6 poäng
Stiliga Boris bjöd på bäst sittande kostymen och ett helt okej sång- och dansnummer. Eventuellt var han något övertänd, men vem var inte det? (Se bild ovan).

Oscar Zia - "Human" 4 poäng
Markus Larsson gav detta 4 plus, jag hade därför sett fram emot en mäktig popballad. Men hade Markus ens lyssnat på samma låtar denna vecka? Zias "Human" var väl förutom ett snyggt bildspel tre minuter skrik. Det var väl dessutom mest kören som sjöng i refrängerna? Jag fattar ingenting. Jag fattar inte heller storheten i Oscar Zia som artist mer än att han bokstavligt talat verkar vara två meter lång.

Vidare till final gick trots allt Zia och lille Ajax. Glädjande nog gick alltså Saraha "bara" till andra chansen vilket innebär att vi kan dansa vidare till "Kizungozungo" eftersom den inte blockas som finalbidragen. Stiliga Boris René knep den andra andra chansen.

Näst vecka drar vi till Gävle. Hej så länge.

3 kommentarer:

  1. jag tycker att zia var en sämre version av belgiens? (loics) magiska bidrag förra året.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera