lördag 13 februari 2016

Melodifestivalen 2016: Deltävling 2 Malmö

Då har vi kommit till del två i jakten på Sveriges bästa melodi. Tyvärr fann vi den inte i Malmö, vi kanske istället tappade hoppet om mänskligheten. Här kommer en snabbresumé.

Gina Dirawi fick denna vecka leda festen själv. Charlotte Perelli petades ju i sista stund på grund av att hon florerar i Comviqreklam. Tydligen är det strikt förbjudet att leda melodifestival och göra reklam. Men det är visst fritt fram att sjunga en massa extranummer och fåna sig i små sketcher med Gina, så det utnyttjade SVT å det grövsta och på kuppen fick ju Comviq tusen gånger mer gratisreklam än om de bara låtit henne leda skiten utan krusiduller.

Så till den så kallade musiken. Kvaliteten var denna omgång så låg att betygsättning helt utgår.

Först ut David Lindgren med "We Are Your Tomorrow". Bara på den pretentiösa titeln kunde man ju ana oråd, och mycket riktigt var Davids nummer också ett övertänt musikalnummer.

Näst ut Viktor och Natten med "100 %". Trots att det i skrivande stund bara gått någon timme sedan programmet slutade har jag inget minne alls av Viktor och den här natten. Det är ett svart hål i mitt liv, tre minuter jag aldrig får tillbaka.

Sedan kom tre tjejer på raken. Molly, Isa och Krista. Givetvis sjöng de varsin låt men i mina öron var det bara en lång smörja av oinspirerad schlagerpop.

När man trodde att the botten was nådd entrade Patrik Isaksson, Tommy Nilsson och Uno Svenningsson scenen och sjöng "Håll mitt hjärta hårt". Själv var jag bra sugen på att slita ut mitt hjärta för att få ett stopp på lidandet.

Sist ut kvällens enda utropstecken, Wiktoria (utan natt) med "Save Me". Wiktoria bjöd på ett stabilt sångnummer med skojigt bildspel på sin naturfärgade kroppsstrumpa. Tydligen är det inte svårares än så att komma till final, för det gjorde hon ihop med David Lindgren.

En andra chans får Molly Pettersson Hammar och Isa.

Huvaligen vilken hemsk kväll. Nu glömmer vi detta och blickar framåt mot deltävling nummer 3 i Norrköping.

Hårkvalitet: 100 %

1 kommentar: