söndag 7 februari 2016

Melodifestivalen 2016: Deltävling 1 Göteborg

Nu har vi åter kommit till den tiden på året då lördagarna spenderas framför tv-rutan med godis, chips, öl och spypåse. Det är alltså melodifestivalsäsong och som sig bör så kommer norra Europas vassaste musikblogg rapportera frenetiskt från tillställningen. Så håll i hatten. Nuuuu kör vi!

Programledarna för i år är Gina "jag är med överallt fast jag inte ens är särskilt bra" Dirawi plus en ny sidekick varje vecka om jag förstått det hela rätt. Igår hette parhästen Petra Mede och henne gillar jag starkt. Hon är åtminstone inte 90-talist.

Gina och Petra var stabila rakt igenom men man kan ju tycka SVT borde ge någon annan chansen nu. Charlott Perelli fick den i och för sig men sjabblade bort den.

Nu till själva tävlingen som igår bestod av blott sex nummer. Anna Book hade som bekant nesligt diskats i sista stund eftersom uppskattningsvis fyra moldaver hört låten förut, och med den enorma fördelen kan man givetvis inte få tävla!

Eftersom det var så få nummer bjussar jag på ambitiösa betyg och motiveringar till samtliga bidrag. Betygskalan går idag i den klassiska femgradiga.

1. Samir & Viktor - "Bada nakna"
Av gårdagens sju låtar är "Bada nakna" den enda jag kan sjunga på idag. Jag blir dessutom på gott humör av den. Mycket mer begär man väl inte av en schlagerdänga?

Betyg: 4

2. Pernilla Andersson - "Mitt guld"
Herregud vilken snoozefest. Det är för mig en gåta hur den här typen av nummer år efter år väljs ut till tävlingen. Ge mig glitter och glamour!

Betyg: 1

3. Mimi Werner - "Ain't No Good"
Det här va ain't no good som sångaren själv mycket riktigt påpekade. Men det var i alla fall en snygg outfit och den uppenbara flirten med countrygenren genererar åtminstone lite tröstpoäng.

Betyg: 2

4. Albin & Mattias - "Rik"
Den här låten handlar alltså inte om ren intermittent kateteriserng. Synd det, för det vore ju i alla fall lite originellt. Istället handlar den om att man kan vara rik på kärlek. Ändå pluspoäng för trallvänlighet.

Betyg: 3

6. Robin Bengtsson - "Constellation Prize"
Detta var kvällens stora utropstecken. Den gamle idoldeltagaren bjöd på ett riktigt tjusigt och avskalat nummer med kvällens bästa sång dessutom.

Betyg: 4,5

7. Ace Wilder - "Don't Worry"
Kvinnan med den pösiga byxan har man inte sett mycket av sedan hon senast stod på ett schlagerggolv år 2014. Men den som väntar på nåt gott. "Don't Worry" är kanske inte riktigt lika vass som "Busy Doin' Nothing" men i den mjäkiga konkurrensen seglar den upp i toppskiktet ändå.

Betyg: 4,5

Vidare till final gick Robin och Ace och en andra chans får de båda grabbduosarna.

Nästa vecka drar melfest till Malmö. Då hoppas jag på fler såna hör festliga klipp. Kvällens bästa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar