tisdag 6 januari 2015

Taylor Swift - 1989

Taylor Swift släppte sitt senaste verk 1989 i oktober men eftersom hon har valt att gå ur Spotify är det ju stört omöjligt att göra sitt jobb som södra Smålands inlands bästa musikskribent. Eller inte omöjligt kanske men jag fick köpa plattan på iTunes, 99 kronor gick det på. Men det visade sig vara väl spenderade pengar för underbarnet från Pennsylvania hade visst släppt en av förra årets bästa plattor. Vem kunde ana?

I och med 1989 verkar Taylor nu på riktigt sagt sayonara till countrygenren som hon märkligt nog länge tillhört trots att hon väl aldrig släppt en countrylåt i sitt liv. Men nu har hon definitivt släppt en renodlad popplatta som sin titel till trots känns så rätt i tiden. Här fullständigt haglar hitsen och man kan i princip shuffla runt på alla plattans 13 låtar och ändå hela tiden hamna på en modern klassiker. Allra bäst är den pulserande "Out Of The Wooods". Men även "Shake It Off" och " I Wish You Would" är ren och skär popmagi.

Jag har surat lite över att Taylor lämnat Spotify men herregud vilket I-landsproblem! För 99 kr för förra årets bästa popplatta är ju billigt.

Betyg: 5 (av 5. Jag vet, jag blev också förvånad över min generositet)


Fotnot: 1989 hade garanterat platsat på topp 3 över förra årets bästa plattor om jag bara lyssnat på den några dagar tidigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar