söndag 18 januari 2015

P3 Guld 2015

Om vi tyckte jag hade hängt med dåligt i countrysvängen förra året så var det ingenting mot hur jag totalt missat vad som hänt på den svenska popscenen. Men det här är ju inte heller någon töntig popblogg så kanske kan man ha överseende med att jag aldrig hört talas om Linda Pira, la Fleur och Beatrice Eli. Tre kvinnor som vann massa fina priser på gårdagens P3 guldgala som årets hiphop/soul, dans och pop. Hiphopparen Pira vann dessutom i kategorin årets bästa låt med "Knäpper mina fingrar".

First Aid Kit korades till årets grupp och var så klart på tok för upptagna för att masa sig till Göteborg och motta priset. Tove Lo som blev årets nykomling kunde inte heller finna kraften inom sig att delta på plats, och jag kan förstå dem för det var ju en skapligt dampig stämning på både publik och programledare. Jag har svårt för gaphalsen Kodjo alltså men hon den andra gillade jag. Tina Mehrafzoon heter hon visst och är tydligen en rutinerad radiopratare.

Det är högst tveksamt om jag orkar sätta in mig mer än så här i den svenska populärkulturen men vi kan ju i alla fall avnjuta "bästa" låten. Det är alltså svenska folket som röstat, INTE jag. Och vi vet ju alla hur tokigt det kan bli när Sverige beger sig till valunorna. Jag tycker ändå det svänger lite härligt om "Knäpper mina fingrar" även om "Silver Lining" alla dar i veckan är en betydligt bättre låt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar