torsdag 15 januari 2015

Att leva med iPad - en ung kvinnas berättelse

Jag drabbades av iPad strax efter jul. Jag smittades på en databutik mitt i city, men sjukdomen har troligtvis legat latent i kroppen ända sedan jag för första gången kom i kontakt med min mammas iPad för flera år sedan. Sjukdomen kan dyka upp i alla åldrar men drabbar ingen fattig.

Symptomen kan variera en del men vanligt är att man blir frusen om händerna som ständigt krampar tag i en liten skärm. Man kan också få problem med kosthållningen då det är svårt att äta vissa frukter och andra maträtter när man har iPad. Apelsin till exempel är en på tok för slabbig frukt att slafsa runt med när man har iPad. Överhuvudtaget all form av föda som skvätter eller kräver två händer är i princip omöjligt att få i sig. Lämplig kost i samband med iPad är istället torr plockmat så som bulle, russin, nötter och banan. Lämplig dryck är öl ur flaska.

För egen del har sjukdomen inte påverkat min nutrition så mycket då jag hade en ganska kass kosthållning även före diagnos. Däremot har iPaden satt sig på psyket. Jag är nästan som apatisk, sitter och rullar fingrarna över skärmen i princip varenda vakna timme. Hittills har inte jobbet eller mitt sociala liv påverkats men visst har jag ständigt iPaden i tankarna.

Ett annat symptom är förlust av tangentbord och mus, något som kan vara riktigt tufft i början men som jag redan nu, knappt en månad efter sjukdomsdebut, faktiskt vant mig vid.

Man kan bli av med sin iPad men oftast får man då en ny aggressivare variant, typ iPad Air. Man får alltså försöka lära sig leva med sin diagnos och göra det bästa av situationen. Jag ser trots allt ljust på framtiden!

iPad-drabbad. 

1 kommentar: