fredag 23 augusti 2013

Inför Söderslätts countryfestival: Good Harvest och Your Saviours

Denna veckan nördar jag in mig lite på kvinnliga duos. Till Söderslätt kommer två uppsättningar som jag kikat lite närmare på, Good Harvest och Your Saviours.

Det här med kvinnor som sjunger tillsammans är ju ett välbeprövat grepp inom countryn. Jag har gjort en spotifylista på temat som jag lite feministiskt kallar "Kvinnor kan!" Här hittar ni den.

Good Harvest från Dalarna består av Hanna och Ylva på sång och så några grabbar som lirar fiol med mera. De jobbar just nu på att spela in en första EP. I väntan på den kan vi avnjuta tjejernas vackra röster på youtube eller soundcloud.



Låter riktigt bra ju!

Your Saviours är en kvinnlig duo med en förkärlek för den lite udda genren mördarballader eller murder ballads som den heter på engelska. Alltså låtar som handlar om mord! Kanske inte den mest upplyftande musiken i världen men Anna och Linnéa som de heter sjunger härligt rått och man imponeras av deras totala ovillighet att göra lättsam musik.

Man kan lyssna på två av deras låtar på hemsidan. Ett debutalbum är också på gång till hösten.

 

Good Harvest lirar på fredagen och Your Saviours äntrar scenen på lördagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar