måndag 27 mars 2017

Ukerapport – VM i skreifiske-special!

Denna vecka ägnar vi hela rapporten åt helgens stora begivenhet, VM i skreifiske.

VM i skreifiske är en årlig tradition här i Svolvær och är helt enkelt världsmästerskapen i att fånga så mycket eller så stor skrei som det bara går under loppet av ett par timmar.

Ka är då en skrei? Skrei är en vältränad torsk. Den växer upp långt norr på jordklotet i Barents hav och varje år kring den här tiden får den könsmogna torsken för sig att den ska till Lofoten och yngla av sig. Under resans gång bygger fisken muskler och blir enorm. Största skreien som håvades in i helgen vägde 23,8 kilo.

Men helgen kantas inte bara utav fiske, utan även av party från tidig förmiddag. Varje pub, restaurang och hotell fylls av glada dagdrickare. Vid kajen där fångsten lassades in hade man byggt upp ett partytält där flertalet av besökarna redan kring lunchtid var i sämre form än skreien som filéades bara några meter bort. Jag och min finska kollega gjorde vårt bästa för att hålla jämna steg men det finns ju gränser för hur många Lofotpils man kan klämma på ett par timmar.

Det verkar däremot inte finnas några gränser för hur roligt norrmän tycker det är att prata svenska så fort de förstår att de har en svensk framför sig. Inte börjar väl vi prata norska när vi träffar människor från vårt efterblivna grannland? Runt halvåtta var jag så less på det att jag lämnade tältet. Då hade jag också rättats av damen som sålde vaffelkakor, vilket blev droppen som fyllde bägarn. Jag bad om en våffla och möttes av en lång tystnad och tillslut i besvärat tonläge ”du menar en vaffel?”. För i helvete våffeldamen, du säljer en produkt vid ditt stånd! Det lilla scenariot är så talande för hur den norska hjärnan (mal)fungerar.

På fredag åker jag hem, inte en dag för tidigt. Men först lite bilder!


Den här fiskaren verkar ha samma inställning till arbete som undertecknad.

För blott 500 NOK kunde man flyga helikopter till ön Skrova. Men för samma peng fick man sex öl, de flesta hade sina prioriteringar i ordning.


Vinnarfisken till höger! Grattis till dig!

Torsktungor på pinne! 

Näststörsta skreien.


Varning för stark bild.

2 kommentarer:

  1. Pils og vaffler...men åt du inte en grejt portion skrei? Og skreitunga som du plåtat skall ju vara en riktig delikatess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våfflor äter man här jämt, oavsett sammanhang! Jag var lite för nära skreislakten för att bygga upp ett riktigt skreisug....

      Radera