söndag 5 mars 2017

Melodifestivalen 2017: andra chansen Linköping

Sent omsider kom schlagerturnén till Sveriges vackraste stad, Linköping. Här var det dags för alla lucky losers att göra upp om de sista finalplatserna i Saab Arena.

Jag kom in sent i sändningen för jag var nere i byn och köpte brus. Väl på plats i tv-soffan hade jag svårt att engegera mig men jag gladde mig mycket över att Loreen åkte ut.

För det första, Loreens nummer är en exakt kopia av Sias artisteri de senaste åren. Att kalla det modernt, nyskapande och 2017 som kvällstidningarnas schlagerkrönikörer gjort är för mig helt obegripligt. De borde få sparken, att ligga två år efter är väl att vara så ute man någonsin kan vara? Jag är stolt över att svenska folket såg igenom spektaklet och istället röstade fram trallvänliga Anton Hagman.

För det andra, om nu Loreen har så himla fina politiska motiv med sin högst mediokra låt får hon ta och skaffa sig en ny arena eller helt enkelt sjunga en bättre låt. Schlager behöver verkligen inte bara vara tjo och tjim, se bara på fjolårets eurovisionvinnare. Men man måste som minimum ha en låt som har en melodi, det är framförallt där "Statements" gått bet.

I övrigt gick faktiskt alla mina personliga favoriter vidare. Nästa vecka är det final. Då hejar jag lite extra på Benjamin Ingrosso och Wiktoria men jag tror Mariette överraskar och vinner. Samma kväll går den norska Melodifestivalen av stapeln, Melodi Grand Prix. I Norge kör man uppfriskande Old school med en final och sen är saken biff.

Arrivederci!

Snopet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar