fredag 13 maj 2016

Inför Eurovision

Trots att jag bokstavligt talat bosatt mig på världens ände har jag inte missat att det är Eurovisionstider. Igår spikades vilka som ska vidare till lördagens final. Jag har inte följt dramat nitiskt så som jag brukar men ändå snappat upp en del från diverse inför-program och ett par minuter här och där från tisdagens och gårdagens semifinal.

Här är mina favoriter:

Ukraina 🇺🇦
Jamala - "1944"
Kan inte riktigt formulera varför jag gillar den här låten så mycket, men det är något visst med Jamalas sorgsna stämma. Och när den dessutom ackompanjeras med något slags exotiskt blåsinstrument är det schlager på hög nivå.

Belgien 🇧🇪
Laura Tessoni - "What's The Pressure"
Låten är okej men Lauras silverdress och spexiga dansrörelser är den stora behållningen.

Bulgarien 🇧🇬
Poli Genova - "If Love Was A Crime"
Älskar refrängen mer än livet självt. Tyvärr haltar verserna lite men den där snärtiga refrängen alltså, bra på riktigt!

Sverige 🇸🇪
Frans - "If I Were Sorry"
Jag tror inte Europa kommer förstå storheten i den här låten men i min bok är det Sveriges bästa bidrag på år och dar, ljusår bättre än Måns plåga från i fjol.

Australien 🇦🇺
Dami Im - "Sound of Silence"
Säga vad man vill om att Australien plötsligt är med i Europamästerskapen i musik, men för andra året i rad skickar de en alldeles fantastisk låt. Dami Ims mäktiga powerballad placerar sig hästlängder före de andra gapande kvinnoböskena i årets final (de är ju ett par stycken).

I övrigt gillade jag Sloveniens banjostänkta bidrag "Blue and Red". Men Europa förstod visst inte dess storhet och den kom inte vidare till final. Men lyssna på ManuElla (med den mystiska stavningen) på Spotify och försök att inte få den simpla refrängen på hjärnan för evigt.

Kanske åker ni på en resumé av morgondagens final vad det lider. Eller har ni tur och slipper, den som lever får se!

Ha det ja!

1 kommentar:

  1. Har inte eurovision varit än i norge? Ser fram emot en rapport!

    SvaraRadera