onsdag 18 maj 2016

Eurovision Song Contest 2016

Jag kan givetvis inte låta bli, här kommer därför den mycket efterlängtade Eurovisionsresumén!

Trots att man sedan ett par år tillbaka hackat ner tävlingen i diverse delmoment har man bara lyckats få ner finalfältet till 26 nationer. Det krävs superkrafter att klara sig igenom en sådan sittning. Lyckligtvis så är jag lite av en super woman när det kommer till att ligga som ett stycke kadaver på en soffa, får jag dessutom ett par öl och en påse chips så är det egentligen bara en överfylld blåsa som kan få mig att lämna dess trygg famn.

Petra Mede och Måns Zelmerlöw har stått stadigt vid rodret hela veckan och även finalen skötte de med bravur. Douze points till dem!

Så till resten av poängutdelningarna. Jag måste säga att det överlag var mycket hög klass i år. Därför får alla poäng! Några får till och med en liten kommentar från detta bloggorakel, lyckos dem!

12 points
Belgien 🇧🇪
Bulgarien 🇧🇬
Sverige 🇸🇪
Australien 🇦🇺
Kroatien 🇭🇷
Ukraina 🇺🇦
Dessa sex låtar låg en nivå över resterande. Bulgariens schvungiga electropop har jag till och med satt som tillgänglig offline på Spotify så jag kan lyssna på den dag och natt i mitt internetbefriade bohag. Älskar smurfrösten, älskar sångerskans glittriga leende, älskar refrängen. Australiens lilla sångfågel Dami Im bjöd solklart på mäktigaste balladen även om Kroatiens "Lighthouse" poppade upp med en snudd på lika mäktig, den hade jag helt missat i förhandssnacket. Och Frans var ju härligt slapp i sedvanlig ordning, men vad hade hänt med frisyren? Kvinnor med skägg (Conchita Wurst) kan jag acceptera men page på pojkar, där drar jag gränsen!

10 points
Holland 🇳🇱
Israel 🇮🇱
Polen 🇮🇩
Ryssland 🇷🇺
Lettland 🇱🇻
Tolvorna gick nästan bara till kvinnor, frånsett pojken med pagen. Men tiorna kammade karlarna hem med mustiga sångröster. Lettlands Justs Sirmais sjöng skjortan av den fräcka "Heartbeat" till exempel. Rysslands låt var visuellt underbar men låg väl sisådär sju år efter rent musikmässigt? Jag tyckte det var lite BWO över det hela om ni minns den bisarra trion. Polacken med det ärtiga efternamnet Michal Szpak överraskade jag mig själv att tycka mycket om, alternativt var jag bara bländad av det sagolika hårsvallet och ögonen som skar genom tv-ruta och rätt in i märgen på en.

8 points
Serbien 🇷🇸
Frankrike 🇫🇷
Litauen 🇱🇹
Spanien 🇪🇸
Österrike 🇦🇹 
Här var jag kanske onödigt generös, kan egentligen inte riktigt minnas någon av låtarna, men jag har snubblat över Österrikes franska(?) låt efteråt och den svänger rätt bra. Spanien fick mest poäng för den fula 90-talsdansen.

7 points
Armenien

6 points
England 🇬🇧

5 points
Ungern 🇨🇮

4 points
Malta 🇲🇹
Azerbadjan 🇦🇿
Tyskland 🇩🇪

2 points
Italien 🇮🇹

1 point
Tjeckien 🇨🇿
Cypern 🇳🇵
Georgien 🇬🇪

And there we have them! Tänkte ni på att Måns och Petra sa så hela tiden? Är det ens språkligt korrekt? Låter väldigt svengelskt i mina världsvana öron. Tack för mig!

Förresten ska man kanske nämna några ord om vinnaren, Jamala från The Ukraine. Värdig vinnare även om budskapet tydligen var "politiskt". Herregud finns väl ingen vettig människa som tittar på Eurovision och lyssnar på texterna. Det skulle vara som att försöka kommunicera med en dement norrman.
Min vinnare, Poli Genova, Bulgarien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar