måndag 23 maj 2016

Carter Sampson - Wilder Side

Den här plattan upptäckte jag strax innan jag begav mig till Norge. Jag misstänkte direkt när jag såg omslaget att jag skulle gilla den, kanske för det påminner om Caleb Caudles succéplatta Carolina Ghost. Det är väl också alltid något speciellt med människor som har förnamn som låter som efternamn?

Carter började sin musikaliska bana redan som 15-åring och har kanske inte gjort något större väsen av sig på de större scenerna men tydligen har hon håvat in diverse priser i obskyra tävlingar som Telluride Troubadour Contest och varit med och grundat festliga ting som Oklahoma City's Rock n' Roll Camp For Girls. Bonniga Oklahoma är hennes hem och bas och kanske är det därför hon trots fyra album släppta inte riktigt nått ut till den breda massan.

Wilder Side är alltså hennes fjärde platta och den är alldeles ljuvlig. Hennes röst ligger som ett gosigt bolltäcke över en orolig själ. Låtarna gungar på i ett behagligt tempo, det är inte särskilt fartfyllt men tråkigt är det aldrig. Jag är svag för böljande "Highway Rider" men allt är verkligen top notch på denna übermysiga countryplatta. Delar förstaplatsen med just Caleb Caudle som årets hittills bästa.

Betyg: 4,5 (av 5)

Tjusigt omslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar