måndag 16 juni 2014

Kerstin VM-bloggar! Tyskland - Portugal 4-0

Kvällens stormatch kom av sig när det snabbt visade sig att Tyskland var hästlängder mycket bättre på att spela fotboll än de tjuriga portugiserna, men vi tar det från början.

Avspark skedde på Arena Fonte Nova i Salvador. Det var en ganska tidig match, redan klockan 18 svensk tid drog det igång. Lokal tid något tidigare skulle jag gissa för det var stark sol på planen vilket skapade en retlig skugga tvärs över planen.

Tyskarna forcerade redan från start och fick in ettan efter en straff som förvisso var oförtjänt men de var ju det klart dominerade laget så låt gå. Men visst är det tröttsamt att det blivit en del av sporten att man ska falla som en benskör kärring så fort man kommer in i straffområdet.

Eländet fortsatte för portugiserna när Pepe "skallade" Müller och fick rött kort. Jag tycker Müller skulle fått rött kort för filning. Men istället gjorde han hattrick och blev stor matchhjälte.

Ronaldo kämpade tappert men varken han eller hans lagkamrater kom aldrig riktigt in i matchen. Kanske hade de festat kvällen innan, ett misstag jag ofta gjorde under min fotbollskarriär.

Matchens lirare: Müller, givet när man gör tre mål ju, även om jag inte gillar den långa tyskens spelstil och dampiga utstrålning. Dessutom finns det ju inte en chans att hans korta benskydd är enligt regelverket.

Matchbetyg: 3 (av 5) fotbollar

Müller, en synnerligen oelegant fotbollsspelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar