lördag 13 juli 2013

Mando Diao med flera på Tyrolen

Igår var det dags för den årliga trippen ut till lilla Blädinge strax utanför Alvesta i det mörkaste av Småland. Den gamla folkparken Tyrolen slog upp portarna för en musikkväll med hög klass. Det stora dragplåstret var ju dalmasarna Mando Diao men även ett gäng lokala förmågor var där och lirade, bland annat min personliga favorit Melina Borglowe, flickebarnet som nästan är onaturligt begåvad.

För ovanlighetens skull var vädret strålande kvällen till ära. Det var perfekta förhållanden för ett gäng kalla öl, i sedvanlig ordning blev det även förfest i bilen.




Borglowe inledde sedan den musikaliska aftonen. Hon var vass men publiken relativt obefintlig tyvärr.

Det här är alltså konserten, inte ett soundcheck eller dylikt.

Näst på schemat var Pelle Ljungberg. Han har tidigare lirat i The Ark. De där gamla arkarna verkar ju sippra ut lite överallt i samhället, föra veckan sprang jag ju på trummisen Sylvester. Pelle lirade svår och seg pop, det var verkligen inte min kopp av te.

Efter Pelle blev det ett skifte i genre, hiphopparna Side Effectz entrade scenen. Jag är ju inte någon hiphop-tjej direkt men det svängde ganska fint om grabbarnas rappande. Jag tror dock de hade tjänat i trovärdighet på att rappa på svenska, det blir lite tramsigt när ett gäng smålänningar låter som de är från The Bronx.

Sedan blev det akrobatik.


Och Erik kom förbi och förgyllde vår afton.






Och sen, det vi alla hade väntat på, Mando Diao på stora scenen. Jag har inte lyssnat särskilt mycket på bandet men Infruset har man ju inte kunnat undvika och där finns ju ett par riktigt fina bitar. Det var bra drag från första början och de gamla Frödingdikterna gjorde sig ju himla bra i en småländsk folkpark en ljummen sommarkväll. Björn och Gustaf, som ju får anses vara bandets frontmän, sjunger ju också grymt bra tycker jag. Konserten avslutades med lite av ett musikinferno, Gustaf stod på ett piano och skränade och Björn var nästan ute i publikhavet och tjoade, det var galet medryckande. Kort och gott en magisk musikupplevelse! Så pass att bandet ropades in två gånger. Det gillade inte min urinblåsa så sista extranumret avnjöts på en toasits.



Kvällen rullade vidare med lokala banden Esther och The Hector. Lite gapig musik i min smak men det gick an. Som avslutning var det tänkt att Mando Diao skulle vara DJ's men det känns som det blev ett missförstånd där, för de var istället nere på dansolvet och shakade loss. Vem som stod vid DJ-båset är en gåta, bra musik lirade han i alla fall, mycket Michael Jackson och såna dansanta toner.

Den moderna människan, närsynt!

Vad gör jag här som väcker såna reaktioner?
Förra året avslutades kvällen med Burleskdans och det hoppades vi ju lite på även i år så vi var kvar till slutet. Men lampan tändes plötsligt och festen var över. Vi fick molokna strosa hemåt utan burleskdans. Men förutom det var det en kanonkväll vi sent kommer glömma.



Hej då Tyrolen!

Mando Diao, The Hector, Side Effectz och Esther hittar ni på Spotify. Borglowe avnjuter ni lättast på youtube och Pelles sega pop vet jag inte riktigt var man hittar, lika bra att vara utan den då kanske.

1 kommentar:

  1. Funderade på om du var där. Vi avnjöt Catfish och Charley på Annicas loge i Harshult. Tror att de finns på you-tube.

    SvaraRadera