söndag 17 oktober 2010

en gammal men bra skiva

Heartbreaker är Ryan Adams debutskiva som soloartist. Det kom ut år 2000 och möttes med stående ovationer från kritikerkåren. Jag som är lite lätt tappad bakom flötet har först nyligen upptäckt detta magiska album.

Albumet river igång med To Be Young (Is To Be Sad, Is To Be High) som kanske är den gapigaste låten som någonsin gjorts. Ni kanske också har hört den med Dave Rawlings, hans version är mer country men precis lika intensiv.

I övrigt är Heartbreaker ett mestadels lugnt album. På Oh My Sweet Carolina gästar Emmylou Harris vilket alltid är ett lyckat drag. Det är en fantastiskt bra låt, bäst på plattan tror jag. Damn Sam (I Love A Woman That Rains) är annan liten godbit med märklig titel och fin text. Och så gillar jag My Winding Wheel.

Ryan och Heartbreaker finns på Spotify.

1 kommentar:

  1. Den absoluta bästa av hans skivor, utöver den har jag bara klarat mig igenom några spår på "Gold" och resten har jag inte fastnat för helt enkelt.

    SvaraRadera