söndag 9 maj 2010

gissa djuret

Idag stötte jag på en liten märklig varelse ute i skogen. En fågel var det, så mycket vet jag. Den var pytteliten, typ som en golfboll i omkrets och hade ett panikartat läte för sig. Det märkligaste med den lille rackaren var dock "svansen" som stod rakt upp och vickade frenetiskt i sidled. Likt en sann skogstok jagade jag fågeln i hopp om att få en hyfsad bild med mobilen men han ville inte fastna på linsen så jag blev utan.

Näbbpartiet var inte helt olik en kungsfiskare men det fattade till och med en amatör som jag att det inte rörde sig om. Den var brun och typ lite spräcklig i fejat. Efter mina efterforskningar gissar jag att det är en gärdsmyg jag stött på. Enligt fågelboken hoppar gärdsmygen runt som en liten mus och det var en ganska klockren beskrivning på vad jag bevittnade. Vad tror ni, var det en gärdsmyg eller har jag upptäckt en ny art?

Här kommer en fantombild.

1 kommentar:

  1. Visst är det en gärdssmyg! Du måste hänvisa till din blogg från countrykanalen. ROLIGT - att du kan skriva recensent på ditt cv!

    Man blir sugen att lyssna när du beskriver låtarna. Hälsar Elisabeth

    SvaraRadera